Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Krävde besked - blev av med jobbet

Chefen anser att medarbetaren sa upp sig på egen begäran. Unionenmedlemmen hävdar att han bara informerade om ett jobberbjudande han fått och efterlyste besked om sin framtid i företaget. Nu kommer saken att avgöras i tingsrätten.
Ola Rennstam Publicerad

När det lilla Dalaföretaget fick en ny vd stoppades samarbetsprojektet med Volvo som Unionenmedlemmen var ansvarig för. Vid flera tillfällen bad mannen om ett besked från högste chefen hur företaget såg på hans framtid i bolaget. Eftersom han inte fick något klargörande började han se sig om efter ett nytt jobb och fick ganska snart ett jobberbjudande på ett företag där han arbetat tidigare.

Vid ett möte i slutet av oktober informerade Unionenmedlemmen företagets vd om det uppkomna tjänsten och upprepade sin fråga om hur bolaget såg på hans möjligheter att fortsätta. Inte heller denna gång fick han något svar, däremot en obehaglig överraskning med posten ett par dagar senare. Då kom ett brev med en kopia av hans anställningsavtal där det gjorts en anteckning att han sagt upp sin anställning på egen begäran vid det senaste mötet.

Unionenmedlemmen förnekar bestämt att han skulle ha sagt upp sig. Unionen har nu stämt företaget i Falu tingsrätt för att man, enligt förbundet, sagt upp medlemmen utan saklig grund.
– Ord står mot ord. Det blir en ren bevisfråga om vem som sagt vad. Arbetsgivaren har tolkat beskedet om jobberbjudandet som att han sa upp sig själv och det kan enligt min mening inte vara tillräckligt, säger Malin Wulkan, förbundsjurist på Unionen.

Uppsägning på egen hand:

* En uppsägning bör vara skriftlig.

* Överlämna uppsägningen personligen till din chef.

* Kolla hur lång uppsägningstid du har.

* Sköta dina arbetsuppgifter som vanligt under uppsägningstiden.

Läs mer i artikeln ovan.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.