Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Konkurs dyr för IT-anställda

Trots att de anställda tog tjänstledigt under sommaren, gick med på sänkta löner och lägre pensionsinbetalningar har LNJ IT Konsult och Modul 1 Quality Solution begärts i konkurs.
Publicerad
- Det här är vad vi varnar för i vår rådgivning. Vi har aldrig sett att de här åtgärderna hjälper ett företag. Lägre lön ger lägre a-kassa och lägre pension, säger Lovisa Stenkvist Hammarbäck, ombudsman på Sif.
När Modul 1 informerade om att dotterbolagen begärts i konkurs blev de 150 anställda både förvånade och förvirrade. Under våren köpte Modul 1 ett bolag av Askus och sedan dess har det stått Modul 1 Utvecklings AB på lönebeskeden.
- Vi visste inte om att vi var anställda av LNJ IT Konsult AB, säger Putte Samuelsson, konsult på företaget.
Bland personalen är besvikelsen stor. I våras försökte ledningen förmå dem som tog ut fem veckors semester att ta ytterligare tjänstledigt med halv lön.
- Sedan infördes generella lönesänkningar på 7,5 procent, men i och med konkursen gäller inte de inte längre, säger Putte Samuelsson.
Det finns olika uppfattningar om vilka bolag som omfattades.
Av de anställda gick 86 procent med på lönesänkning. Samtidigt minskas pensionsinbetalningarna för vissa anställda.
Det senaste året har cirka 100 uppgörelser träffats om avgångsvederlag, enligt Modul 1:s VD Lars Lindtorp.
- Vi har alltid fått köpa ut folk och det är dyrt. Cirka 100 stycken har fått uppsägningstiden och relativt mycket mer därtill.
Något alternativ till konkurs fanns inte enligt VD:n.
- Varsel var inte möjligt. Facken vill inte upprätta avtalsturlistor. Det fanns inte pengar i systemet att köpa ut folk, säger han.
De anställda som är kvar förlorar.
-Vi fick sparken för sent, säger Putte Samuelsson.
I och med att bolaget begärs i konkurs omfattas de anställda av den statliga lönegarantin som uppgår till 100 000 kronor. Samtidigt ersätts avtalet av lagen om anställningsskydd vilket innebär att uppsägningstiden blir kortare.
- Eftersom lönerna ligger mellan 30 000 och 50 000 får de flesta bara ett par månadslöner samt semesterersättning, säger konkursförvaltare Anders W Bengtsson.
Facket har svårt att påverka situationen.
- Vi kan inte förhandla, men vi kan se till att konkurslagstiftningen följs, säger Lovisa Stenkvist Hammarbäck.
Konkursförvaltarens ambition är att sälja verksamheten vidare.
- Beläggningen är 70 procent. Jag försöker hitta intressenter, men det är kärvt. Det är duktiga konsulter, de kommer att rekryteras, i vissa fall av moderbolaget Modul 1, säger Anders W Bengtsson.
Men för alla är inte det självklart.
- De flesta är rätt förbannande. De känner sig dumpade utan egen förskyllan, säger Putte Samuelsson.
Hur många som Modul 1 kommer att anställa vill dock inte företagets VD kommentera.
Modul 1, som har cirka 480 anställda, har också varslat fem personer på kontoret i Umeå.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.