Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kommunal och IF Metall med på las-uppgörelse

LO-förbunden Kommunal och IF Metall vill också vara med på las-överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv. Förbunden har fått igenom justeringar i avtalet och kan nu stå bakom det.
David Österberg Publicerad
Jessica Gow / TT
IF Metall och Kommunal hoppar på PTK:s (där Unionen ingår) och Svenskt Näringslivs uppgörelse om las, lagen om anställningsskydd. (Från vänster: Veli-Pekka Säikkälä, IF Metall, Martin Wästfelt, PTK, Mattias Dahl, Svenskt Näringsliv och Johan Ingelskog, Kommunal. Jessica Gow / TT

Under hösten förhandlade fackförbund och arbetsgivare – via PTK, där Unionen ingår, LO och Svenskt Näringsliv – om en egen uppgörelse om las, lagen om anställningsskydd. Tanken var att uppgörelsen skulle ersätta politikernas kommande ändring av lagen.

LO sa till slut nej till uppgörelsen med motiveringen att arbetstagarnas ställning inte stärkts tillräckligt. Men i dag, fredag, stod det klart att två av LO-förbunden, Kommunal och IF Metall, ändrat sig och nu står bakom överenskommelsen.

Läs mer: Nej från LO till las-uppgörelse

– Vi upplever en stor otrygghet på arbetsplatserna. Man har visstidsanställningar och inhyrning och våra medlemmar får inte tillräckligt med kompetensutveckling. När det kommer tekniksprång har de svårt att hänga med och då hjälper inga turordningsregler i världen. För vår del har det varit väldigt viktigt att få bukt med de här sakerna, sa Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare, på en presskonferens.

Han betonade också vikten av att fortsätta förhandla om en kollektivavtalad a-kassa. IF Metall vill att ersättningsnivån höjs så mycket att man inte behöver en tilläggsförsäkring för att klara ekonomin vid arbetslöshet.

– För vår del är det viktigt att gå vidare nu och diskutera med politikerna för att få till ny lagstiftning

Kommunals avtalssekreterare, Johan Ingelskog, sa att det var naturligt för Kommunal att sätta sig vid förhandlingsbordet för att förbättra villkoren för medlemmarna. Han ansåg att förbundet fått sina krav tillgodosedda vad gällde tre viktiga frågor: allmän visstidsanställning, sänkt sysselsättningsgrad (så kallad hyvling) och kompetensutveckling.

– Nu omfattas även visstidsanställda och personliga assistenter som tidigare har varit helt undantagna omställningsförsäkringen. Efter åtta års anställning kan man nu yrkesutveckla sig och få en relevant yrkesutbildning.

LO, IF Metall, PTK och Svenskt Näringsliv ska nu lämna över avtalet till riksdag och regering. Samtliga hoppas dock att fler LO-förbund innan dess ställer sig bakom avtalet.

Läs mer: "S ser inte LO som en del av den svenska modellen"

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.