Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facken vill stoppa lönesänkningar på Cell Network

Cell Network säger upp drygt 600 anställda på ett 10-tal orter i Sverige. Samtliga erbjuds ny anställning med lägre lön. Facken hävdar att det är olagligt och har begärt central förhandling.
Publicerad
I fredags kallade Cell Network fackförbunden Sif, Jusek och CF till förhandlingar.
- De ville ha förhandlingar om en lönesänkning på 15 procent. När vi sa nej meddelade företaget att de skulle säga upp de anställda och erbjuda återanställning, säger Sifs ombudsman Lis-Marie Fond.
Förhandlingarna avslutades i oenighet och facken begär nu central förhandling.
- Uppsägningen är olaglig, den strider mot kollektivavtalet. Det finns inte saklig grund för uppsägning, säger Lis-Marie Fond
På fredagseftermiddagen kallades de 600 anställda vid Cell Network till obligatoriska informationsmöten.
- Uppsägningarna ska delas ut på onsdag samtidigt som de nya anställningsavtalen, berättar Mats Castor, Sifs ombud på Cell Network i Malmö.
Att det blir på onsdag är dock inte säkert.
- Företaget måste avvakta förhandlingen innan de går ut med uppsägningar, säger Lis-Marie Fond och råder alla som inte accepterar att kontakta Sifs förbundsavdelningar.
Facken kan gå vidare med skadeståndskrav till AD.
Cell Network har för avsikt att sänka den fasta delen av lönen med 15 procent för konsulter, 20 procent för koncernledningen och 30 procent för vd. Många av de anställda har redan bonus och nu ska den rörliga delen utökas.
- Om det går bra för företaget ska de anställda ha högre löner än i dag. Den rörliga delen av lönen kommer att utarbetas efter lokala förutsättningar, säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Cell Network.
Han uppskattar att genomsnittslönen för en konsult i dag är cirka 31 000 kronor. Vid den nya anställningen får alla tillgodoräkna sig sin anställningstid, semester och behålla sina förmåner.
- Vi gör detta för att behålla de anställda Alternativet är att säga upp ett par hundra. Lönekostnaderna har ökat 20-25 procent de senaste åren, timdebiteringen 0-5 procent, säger Robert Karlsson.
Ombudsman David Holmberg på Sif Syd anser att Cell Network agerar kortsiktigt.
- Gör man så här tappar man kärnkompetens. Förmodligen har man lönsamhetsproblem, då är det bättre att ta den diskussionen, säger han.
Han förhandlar redan med företaget om uteblivna löneökningar.
- De har inte följt kollektivavtalet utan bara gett vissa löneökningar. De har inte satt av tre procent av lönesumman till potten och alla har inte fått den individuella lönegarantin på 325 kronor, säger David Holmberg.
Sedan 2001 har Cell Network dragit ned från 2 500 till 600 anställda.

CHRISTINA SWAHN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.