Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Varannan anställd sitter still på jobbet

Nästan varannan anställd har ett stillasittande arbete. Mest stilla sitter kvinnor och medarbetare i åldern 40-49 år. Det visar en ny undersökning från företagshälsan Avonova.
Petra Rendik Publicerad
Aleksandr/Colourbox
Aleksandr/Colourbox

Avonova har på uppdrag av arbetsgivare runt om i landet tittat närmare på drygt 30 000 medarbetares hälsa. Kartläggningen visar på att många sitter stilla alldeles för mycket på jobbet. Värst är det för kvinnor där 45 procent svarar att de mycket ofta har ett stillasittande jobb, motsvarande siffra hos männen är 20 procent.

Nästan hälften av de tillfrågade, 48 procent, uppger att de ofta eller mycket ofta har ett stillasittande arbete. De som har minst fysiskt aktivitet på jobbet är medarbetare i åldersgruppen 40-49 år.

– Det här är oroande siffror, eftersom brist på rörelse ökar risken för fysiska besvär, sjukdomar och i förlängningen tidig död. När vi aktiverar våra muskler påverkas blodtrycket och andra funktioner i kroppen positivt, samtidigt som vi blir piggare och orkar mer, säger Salima Sakket Santikos, fysioterapeut och ergonom hos Avonova i ett pressmeddelande.

Hon anser att arbetsgivare kan göra mycket mer för att medarbetare ska få mer rörelse i vardagen och på jobbet. Salima tipsar om appar som påminner om att det är dags att ställa sig upp vid skrivbordet och att möten kan hållas gående.

Fler tips till medarbetare och chefer

 

  1. Stå på jobbet, gärna halva arbetstiden fördelat under kortare pass under dagen

  2. Prata i stället för att mejla. Då behöver du gå till din kollega.

  3. Jobba i sköna skor, det blir så mycket lättare att ta trapporna eller gå ett extra varv.

  4. Ha höjbara bord och kontorsstolar med gungfunktion.

  5. Sprid ut er på kontoret och i olika lokaler om möjligt. Alla behöver gå lite längre.

  6. Uppmuntra medarbetare att stå och gå, till exempel under möten.

Källa: Avonova

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.