Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Varannan anställd sitter still på jobbet

Nästan varannan anställd har ett stillasittande arbete. Mest stilla sitter kvinnor och medarbetare i åldern 40-49 år. Det visar en ny undersökning från företagshälsan Avonova.
Petra Rendik Publicerad
Aleksandr/Colourbox
Aleksandr/Colourbox

Avonova har på uppdrag av arbetsgivare runt om i landet tittat närmare på drygt 30 000 medarbetares hälsa. Kartläggningen visar på att många sitter stilla alldeles för mycket på jobbet. Värst är det för kvinnor där 45 procent svarar att de mycket ofta har ett stillasittande jobb, motsvarande siffra hos männen är 20 procent.

Nästan hälften av de tillfrågade, 48 procent, uppger att de ofta eller mycket ofta har ett stillasittande arbete. De som har minst fysiskt aktivitet på jobbet är medarbetare i åldersgruppen 40-49 år.

– Det här är oroande siffror, eftersom brist på rörelse ökar risken för fysiska besvär, sjukdomar och i förlängningen tidig död. När vi aktiverar våra muskler påverkas blodtrycket och andra funktioner i kroppen positivt, samtidigt som vi blir piggare och orkar mer, säger Salima Sakket Santikos, fysioterapeut och ergonom hos Avonova i ett pressmeddelande.

Hon anser att arbetsgivare kan göra mycket mer för att medarbetare ska få mer rörelse i vardagen och på jobbet. Salima tipsar om appar som påminner om att det är dags att ställa sig upp vid skrivbordet och att möten kan hållas gående.

Fler tips till medarbetare och chefer

 

  1. Stå på jobbet, gärna halva arbetstiden fördelat under kortare pass under dagen

  2. Prata i stället för att mejla. Då behöver du gå till din kollega.

  3. Jobba i sköna skor, det blir så mycket lättare att ta trapporna eller gå ett extra varv.

  4. Ha höjbara bord och kontorsstolar med gungfunktion.

  5. Sprid ut er på kontoret och i olika lokaler om möjligt. Alla behöver gå lite längre.

  6. Uppmuntra medarbetare att stå och gå, till exempel under möten.

Källa: Avonova

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.