Hoppa till huvudinnehåll

error

  • Could not retrieve the oEmbed resource.
Arbetsmiljö

Vägen till arbetsglädje

Arbetsglädje bland medarbetarna är en nyckelfaktor när det kommer till en organisations effektivitet, lönsamhet och innovationskraft. Men vad behövs för att känna arbetsglädje? Viktigast för att trivas på jobbet är meningsfulla uppgifter, trevliga kollegor och att känna delaktighet, uppger de som deltagit i Kollegas undersökning.
Gabriella Westberg, Linda Svensson Publicerad

Nästan alla tillfrågade uppger att arbetsglädjen är viktig för att göra ett bra jobb. Drygt hälften anser att de själva bär ansvaret för att skapa arbetsglädje. Fem procent håller kollegorna ansvariga.

Om man ser till Unionens elva branscher är arbetsglädjen störst inom handeln, där 87 procent uppger att de trivs på jobbet. 

Läs mer: "I handeln är vi nog alla lite knäppa"

Mycket bra tycks också chefer med personalansvar ha det. 87 procent uppger att de trivs på jobbet, att jämföra med 72 procent av dem som inte har chefsposition.

Minst trivsel känner de som jobbar inom konsult- eller finansbranschen, där 22 procent känner sig missnöjda med sin arbetssituation.

Läs mer:
Det kan vara många saker, från det lilla till det stora, som gör att vi trivs och och presterar på jobbet. Men en del givna byggstenar är forskarna överens om. Vi kallar det för lyckans lego.

Innebär arbetsglädje att alla alltid måste skratta och vara oerhört lyckliga? Eller att det aldrig uppstår konflikter och att ingenting någonsin känns jobbigt? Nej, så är det nog inte. Här avlivas fem myter om arbetsglädje.

Är det bråkigt på jobbigt? Ta det lugnt. En stökig period kan vara en nödvändig fas i utvecklingen för att man längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Följ forskaren Christian Jacobssons guide genom gruppdynamikens fyra faser.

Ledarskapet spelar en stor roll för arbetsglädjen på en arbetsplats. Kollega besökte Barncancerfonden där förtroendet för den högste chefen var kört i botten men där vändningen kom. Från strid till frid.

Går det att mäta arbetsglädjen? Många försöker. Många kan också vittna om att det kan kännas tröttsamt att gång på gång uppmanas att vädra sina åsikter i medarbetarenkäter som aldrig leder till någon förändring. Men det går att göra undersökningarna mer meningsfulla.

Om chefen inte lyssnar och kollegorna är svåra att påverka - kan du bli din egen lyckas smed. Oavsett vad din eventuella vantrivsel beror på finns en del enkla knep för att göra ditt jobb mycket roligare.
 

Illstration och animation: Saramara/Söderberg Agentur

Viktigaste för arbetsglädjen

Kollega lät undersöka vad som ger arbetsglädje för våra läsare. Här är topplistan:

  1. Arbetsuppgifterna
  2. Kollegorna
  3. Delaktighet
  4. Uppskattning
  5. Lönen
  6. Ansvar
  7. Chefen
  8. Tillit
  9. Förmåner

Läs mer i den digitala tidningen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.