Hoppa till huvudinnehåll

error

  • Could not retrieve the oEmbed resource.
Arbetsmiljö

Vägen till arbetsglädje

Arbetsglädje bland medarbetarna är en nyckelfaktor när det kommer till en organisations effektivitet, lönsamhet och innovationskraft. Men vad behövs för att känna arbetsglädje? Viktigast för att trivas på jobbet är meningsfulla uppgifter, trevliga kollegor och att känna delaktighet, uppger de som deltagit i Kollegas undersökning.
Gabriella Westberg, Linda Svensson Publicerad

Nästan alla tillfrågade uppger att arbetsglädjen är viktig för att göra ett bra jobb. Drygt hälften anser att de själva bär ansvaret för att skapa arbetsglädje. Fem procent håller kollegorna ansvariga.

Om man ser till Unionens elva branscher är arbetsglädjen störst inom handeln, där 87 procent uppger att de trivs på jobbet. 

Läs mer: "I handeln är vi nog alla lite knäppa"

Mycket bra tycks också chefer med personalansvar ha det. 87 procent uppger att de trivs på jobbet, att jämföra med 72 procent av dem som inte har chefsposition.

Minst trivsel känner de som jobbar inom konsult- eller finansbranschen, där 22 procent känner sig missnöjda med sin arbetssituation.

Läs mer:
Det kan vara många saker, från det lilla till det stora, som gör att vi trivs och och presterar på jobbet. Men en del givna byggstenar är forskarna överens om. Vi kallar det för lyckans lego.

Innebär arbetsglädje att alla alltid måste skratta och vara oerhört lyckliga? Eller att det aldrig uppstår konflikter och att ingenting någonsin känns jobbigt? Nej, så är det nog inte. Här avlivas fem myter om arbetsglädje.

Är det bråkigt på jobbigt? Ta det lugnt. En stökig period kan vara en nödvändig fas i utvecklingen för att man längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Följ forskaren Christian Jacobssons guide genom gruppdynamikens fyra faser.

Ledarskapet spelar en stor roll för arbetsglädjen på en arbetsplats. Kollega besökte Barncancerfonden där förtroendet för den högste chefen var kört i botten men där vändningen kom. Från strid till frid.

Går det att mäta arbetsglädjen? Många försöker. Många kan också vittna om att det kan kännas tröttsamt att gång på gång uppmanas att vädra sina åsikter i medarbetarenkäter som aldrig leder till någon förändring. Men det går att göra undersökningarna mer meningsfulla.

Om chefen inte lyssnar och kollegorna är svåra att påverka - kan du bli din egen lyckas smed. Oavsett vad din eventuella vantrivsel beror på finns en del enkla knep för att göra ditt jobb mycket roligare.
 

Illstration och animation: Saramara/Söderberg Agentur

Viktigaste för arbetsglädjen

Kollega lät undersöka vad som ger arbetsglädje för våra läsare. Här är topplistan:

  1. Arbetsuppgifterna
  2. Kollegorna
  3. Delaktighet
  4. Uppskattning
  5. Lönen
  6. Ansvar
  7. Chefen
  8. Tillit
  9. Förmåner

Läs mer i den digitala tidningen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.