Hoppa till huvudinnehåll

error

  • Could not retrieve the oEmbed resource.
Arbetsmiljö

Vägen till arbetsglädje

Arbetsglädje bland medarbetarna är en nyckelfaktor när det kommer till en organisations effektivitet, lönsamhet och innovationskraft. Men vad behövs för att känna arbetsglädje? Viktigast för att trivas på jobbet är meningsfulla uppgifter, trevliga kollegor och att känna delaktighet, uppger de som deltagit i Kollegas undersökning.
Gabriella Westberg, Linda Svensson Publicerad

Nästan alla tillfrågade uppger att arbetsglädjen är viktig för att göra ett bra jobb. Drygt hälften anser att de själva bär ansvaret för att skapa arbetsglädje. Fem procent håller kollegorna ansvariga.

Om man ser till Unionens elva branscher är arbetsglädjen störst inom handeln, där 87 procent uppger att de trivs på jobbet. 

Läs mer: "I handeln är vi nog alla lite knäppa"

Mycket bra tycks också chefer med personalansvar ha det. 87 procent uppger att de trivs på jobbet, att jämföra med 72 procent av dem som inte har chefsposition.

Minst trivsel känner de som jobbar inom konsult- eller finansbranschen, där 22 procent känner sig missnöjda med sin arbetssituation.

Läs mer:
Det kan vara många saker, från det lilla till det stora, som gör att vi trivs och och presterar på jobbet. Men en del givna byggstenar är forskarna överens om. Vi kallar det för lyckans lego.

Innebär arbetsglädje att alla alltid måste skratta och vara oerhört lyckliga? Eller att det aldrig uppstår konflikter och att ingenting någonsin känns jobbigt? Nej, så är det nog inte. Här avlivas fem myter om arbetsglädje.

Är det bråkigt på jobbigt? Ta det lugnt. En stökig period kan vara en nödvändig fas i utvecklingen för att man längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Följ forskaren Christian Jacobssons guide genom gruppdynamikens fyra faser.

Ledarskapet spelar en stor roll för arbetsglädjen på en arbetsplats. Kollega besökte Barncancerfonden där förtroendet för den högste chefen var kört i botten men där vändningen kom. Från strid till frid.

Går det att mäta arbetsglädjen? Många försöker. Många kan också vittna om att det kan kännas tröttsamt att gång på gång uppmanas att vädra sina åsikter i medarbetarenkäter som aldrig leder till någon förändring. Men det går att göra undersökningarna mer meningsfulla.

Om chefen inte lyssnar och kollegorna är svåra att påverka - kan du bli din egen lyckas smed. Oavsett vad din eventuella vantrivsel beror på finns en del enkla knep för att göra ditt jobb mycket roligare.
 

Illstration och animation: Saramara/Söderberg Agentur

Viktigaste för arbetsglädjen

Kollega lät undersöka vad som ger arbetsglädje för våra läsare. Här är topplistan:

  1. Arbetsuppgifterna
  2. Kollegorna
  3. Delaktighet
  4. Uppskattning
  5. Lönen
  6. Ansvar
  7. Chefen
  8. Tillit
  9. Förmåner

Läs mer i den digitala tidningen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Från quiet quitting till revenge quitting

När statsepidemiologen Magnus Gisslén i slutet av sommaren sa upp sig med dunder och brak följde han en ny trend i arbetslivet – revenge quitting. Han använde uppsägningen för att visa sitt missnöje med arbetsgivaren.
Publicerad 3 oktober 2025, kl 06:01
Quiet quitting och revenge quitting som nya arbetslivstrender i Sverige. Tecknad bild på man med slips som slår sönder sitt skrivbord.
Fenomenet revenge quitting sprider sig på arbetsmarknaden när anställda öppet markerar missnöje med dåliga arbetsvillkor. Illustration: Colourbox.

I en video på Linkedin riktade Gisslén hård kritik mot sina chefer – och ifrågasatte Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera en framtida pandemi.

– Med mitt engagemang i denna fråga har jag blivit så pass obekväm för myndigheten att man nu inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, förklarade han.

Tre skäl till varför anställda säger upp sig med buller och bång

Statsepidemiologens dramatiska avgång kan i stora stycken sorteras under begreppet revenge quitting – hämnduppsägning – en modell för uppsägning som fått spridning det senaste året. I en artikel i tidskriften Forbes tidigare i år anger psykologen Travers Mark tre skäl till varför anställda väljer att markera sitt missnöje och lämna jobbet med buller och bång:

•  Utbränd på grund av hård arbetsbelastning.

• Förväntningar på arbetsplatsen som inte infriats.

• Låg tolerans för dåliga arbetsvillkor.

Axel Gruvaeus.
Axel Gruvaeus. Foto: Kairos Future.

Axel Gruvaeus, analytiker och framtidsstrateg på Kairos Future, menar att fenomenet skulle kunna förstås som ett uttryck för en alltmer individualiserad arbetsmarknad.
– Du har höga krav på din arbetsgivare och känner kanske inte en lojalitet som gör att du stannar kvar på jobbet. Om dina förväntningar inte möts kan det leda till att du slutar, säger han.

I ett mer individualiserat samhälle är det fler som bygger sitt varumärke på sociala medier och vill ha kontroll över berättelsen om sig själv. Då kan det också ligga närmare till hands att säga upp sig på ett sätt som märks, menar Axel Gruvaeus.

Quiet quitting eller revenge quitting – vad är skillnaden?

I rapporten ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” visar Kairos Future att det 2023 endast var 18 procent av den arbetsföra befolkningen som tyckte att jobbet är en viktig källa till mening i livet. Andelen har sjunkit stadigt sedan början av 1980-talet.

Den som tycker att arbetet är meningslöst kan i vissa fall välja att jobba kvar, men med ett avtagande engagemang. Då är det snarare quiet quitting än revenge quitting det handlar om.
– Man kanske inte anstränger sig lika mycket eftersom man inte tycker att det lönar sig.

Brist på utvecklingsmöjligheter ökar missnöjet

I rapporten konstaterar Kairos Future att de personer som upplever livet som meningslöst oftare verkar vara fast i jobb som uppfattas som att de inte ger möjlighet att utvecklas.
– Apropå den breda samhällsdiskussionen om kompetensbrist är detta intressant. Möjligheten att utvecklas bör vara en viktig fråga att ta tag i på arbetsmarknaden, säger Axel Gruvaeus.

Flexibilitet som nyckel till att behålla talanger

Revenge quitting kopplas framför allt till yngre anställda, men också till mellanchefer som pressas av krav från både medarbetare och högre chefer. I uppsägningen finns ofta ett tydligt budskap till arbetsgivaren: utveckla verksamheten, lyssna på personalen, var mer flexibel.

Annars väntar en högljudd sorti inför öppen ridå. 

Text: Torbjörn Tenfält