Hoppa till huvudinnehåll

error

  • Could not retrieve the oEmbed resource.
Arbetsmiljö

Vägen till arbetsglädje

Arbetsglädje bland medarbetarna är en nyckelfaktor när det kommer till en organisations effektivitet, lönsamhet och innovationskraft. Men vad behövs för att känna arbetsglädje? Viktigast för att trivas på jobbet är meningsfulla uppgifter, trevliga kollegor och att känna delaktighet, uppger de som deltagit i Kollegas undersökning.
Gabriella Westberg, Linda Svensson Publicerad

Nästan alla tillfrågade uppger att arbetsglädjen är viktig för att göra ett bra jobb. Drygt hälften anser att de själva bär ansvaret för att skapa arbetsglädje. Fem procent håller kollegorna ansvariga.

Om man ser till Unionens elva branscher är arbetsglädjen störst inom handeln, där 87 procent uppger att de trivs på jobbet. 

Läs mer: "I handeln är vi nog alla lite knäppa"

Mycket bra tycks också chefer med personalansvar ha det. 87 procent uppger att de trivs på jobbet, att jämföra med 72 procent av dem som inte har chefsposition.

Minst trivsel känner de som jobbar inom konsult- eller finansbranschen, där 22 procent känner sig missnöjda med sin arbetssituation.

Läs mer:
Det kan vara många saker, från det lilla till det stora, som gör att vi trivs och och presterar på jobbet. Men en del givna byggstenar är forskarna överens om. Vi kallar det för lyckans lego.

Innebär arbetsglädje att alla alltid måste skratta och vara oerhört lyckliga? Eller att det aldrig uppstår konflikter och att ingenting någonsin känns jobbigt? Nej, så är det nog inte. Här avlivas fem myter om arbetsglädje.

Är det bråkigt på jobbigt? Ta det lugnt. En stökig period kan vara en nödvändig fas i utvecklingen för att man längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Följ forskaren Christian Jacobssons guide genom gruppdynamikens fyra faser.

Ledarskapet spelar en stor roll för arbetsglädjen på en arbetsplats. Kollega besökte Barncancerfonden där förtroendet för den högste chefen var kört i botten men där vändningen kom. Från strid till frid.

Går det att mäta arbetsglädjen? Många försöker. Många kan också vittna om att det kan kännas tröttsamt att gång på gång uppmanas att vädra sina åsikter i medarbetarenkäter som aldrig leder till någon förändring. Men det går att göra undersökningarna mer meningsfulla.

Om chefen inte lyssnar och kollegorna är svåra att påverka - kan du bli din egen lyckas smed. Oavsett vad din eventuella vantrivsel beror på finns en del enkla knep för att göra ditt jobb mycket roligare.
 

Illstration och animation: Saramara/Söderberg Agentur

Viktigaste för arbetsglädjen

Kollega lät undersöka vad som ger arbetsglädje för våra läsare. Här är topplistan:

  1. Arbetsuppgifterna
  2. Kollegorna
  3. Delaktighet
  4. Uppskattning
  5. Lönen
  6. Ansvar
  7. Chefen
  8. Tillit
  9. Förmåner

Läs mer i den digitala tidningen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.