Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

TCO passivt på minnesdag för arbetsmiljöns offer

I morgon, den 28 april, högtidlighålls den nionde Workers Memorial Day, en internationell minnesdag för dem som dött, skadats eller blivit sjuka av sitt arbete. I Sverige uppmärksammas dagen av LO för andra gången, medan TCO ännu inte gjort något.
Publicerad
Workers Memorial Day proklamerades för första gången 28 april 1996 då den globala fackföreningsdelegationen inom FFI, Den Fria Fackförenings Internationalen, tände ett minnesljus för att synliggöra och hedra de som dött, skadats eller blivit sjuka på grund av brister i arbetsmiljön.
Enligt 2002 års rapport från FN-organet ILO, International Labour Organisation, sker 270 miljoner arbetsplatsolyckor i världen varje år. Drygt två miljoner människor dör på grund av dåliga, farliga och ohälsosamma arbetsplatser.
I Sverige skedde 60 dödsolyckor under 2002, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. 120 000 arbetsskador anmäldes, varav 60 procent var belastningsskador medan 20 procent relaterades till organisatoriska eller sociala faktorer.
Workers Memorial Day har uppmärksammats allt mer och är nu officiell helgdag i tio länder. Men i Sverige har hittills bara LO agerat. I morgon hålls elva regionala konferenser med temat belastningssjukdomar. Drygt 1 000 regionala skyddsombud och huvudskyddsombud är anmälda.
- Vi har försökt få med oss TCO sedan förra året, men man har hela tiden sagt att man inte har kapaciteten. Det är synd eftersom dagen syftar till hälsa och säkerhet för alla arbetstagare, säger Christina Järnstedt på LO:s löne- och välfärdsavdelning.
På frågan varför TCO inte gjort något, säger ordförande Sture Nordh:
- Vi har bedömt att våra förbunds engagemang inte är tillräckligt stort för att vi ska få gensvar för någon aktivitet. Som det här uppropet är formulerat så handlar det mest om olyckor och skador som berör kollektivsidan och många hos oss tycker det är viktigare att lyfta fram andra aspekter, som stress och psykiska belastningar.
- Men vår målsättning framöver är att koppla ihop de frågor som är angelägna för oss med denna dag.
Hans Kotzan, arbetsmiljöhandläggare på Sif, är besviken.
- Jag har försökt driva frågan inom TCO i ett års tid. Det här handlar om att hedra minnet av dem som råkat illa ut och även många tjänstemän blir sjuka. Om LO fokuserar på belastningsskador så skulle TCO kunna fokusera på stressrelaterade sjukdomar. Nu måste Sif gå i spetsen för det här.

ANITA TÄPP








Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.