Sifs ordförande Mari-Ann Krantz betonar att styrelsen fattat ett inriktningsbeslut och att förbundskansliet fått i uppdrag att räkna på konsekvenserna i personal och ekonomi, innan styrelsen tar slutlig ställning i november.
De långa handläggningstiderna vid a-kassan, som lett till att en del medlemmar tvingats begära socialbidrag i väntan på arbetslöshetsersättning, är inte enda skälet till dagens beslut.
I Sifs översyn av organisationen ingår även att centralisera förbundets medlemsregister och ekonomi. Allt i syfte att frigöra resurser för mer medlemsnära verksamhet, t ex rådgivning vid förhandlingar och uppsägningar. Anställda som i dag jobbar med både a-kassan och annan medlemsservice ska "omställas" till att göra antingen eller. Den vägen hoppas styrelsen kunna omskola handläggare till ombudsmän samt på sikt spara pengar.
Tidigare har siffran 30 "nya" ombudsmän figurerat. Den kan komma att ändras i de nya beräkningarna.
Personalrepresentanterna Ann-Helene Westrup och C-G Hjort reserverade sig. De protesterar mot att den fackliga samorganisationen i Sif inte får någon chans att påverka en annan lösning än just centralisering.
- En majoritet av Sifpersonalen har uppfattningen att avdelningskontoren ska vara fullservicekontor, säger de i reservationen.
Remissvaren från avdelningsstyrelserna var delade i valet mellan nuvarande organisation och en regionaliserad a-kassa till fyra orter. Vissa föreslog på eget initiativ en helt centraliserad kassa, vilket förbundsstyrelsen nu har fastnat för. Andra lokala Sifstyrelser hävdar att en stor organisationsförändring som denna borde hänskjutas till kongressen.
Björn Öijer