Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sif gör miljonsatsning mot drogproblem på jobbet

En utbildning om drog- och missbruksproblem erbjuds Sifs förtroendevalda från nästa höst. Förbundet satsar fem miljoner kronor under tre år på projektet.<br />- Vår ambition är att göra något stort och starkt av det här, säger Hans Kotzan, arbetsmiljöhandläggare på Sif.<br />
Publicerad
Utbildningen sker i enlighet med ett beslut som togs på förbundets kongress förra hösten.
Sedan en förstudie gjorts, där förtroendevalda, regionchefer och ombudsmän intervjuats, är nu en pilotutbildning planerad i november. Utifrån den ska sedan ett utbildnings- och informationsmaterial tas fram.
- Vi har ännu lite lösa funderingar på hur vi ska gå vidare, om vi exempelvis ska fortsätta ensamma eller ha en samarbetspartner med kvalitetssäkrad kunskap på området, säger Hans Kotzan.
Förstudien har gjorts i samarbete med Alnagruppen, som är fackets och arbetsgivarnas organisation mot alkohol och droger i arbetslivet.
Intervjuerna visade att det finns ett stort behov av en utbildning på arbetsplatserna. De tillfrågade önskar bland annat hjälp med att ta fram en alkohol- och drogpolicy och få information om hur frågan kan drivas på arbetsplatsen liksom hur man upptäcker problemen och kan jobba med rehabilitering.
- Studien visade också att det finns stora brister när det gäller det förebyggande arbetet på företagen. Det här kan vara ett jobbigt och känsligt ämne att jobba med, säger Hans Kotzan.
Tanken är att anställda vid Sifs avdelningar regelbundet ska erbjuda de förtroendevalda utbildning om drog- och missbruksproblem framöver. Enligt planen ska de Sifanställda börja utbildas i vår varpå 300 förtroendevalda får utbildningen nästa år. Under 2007 och 2008 beräknas årligen 600 förtroendevalda utbildas.
Utbildningens innehåll diskuteras fortfarande.
- Men vi har sagt att man exempelvis borde lyfta upp skillnaden mellan kvinnors och mäns missbruk, vilket ofta glöms bort. Viktigt är också att man får lära sig mer om vilka signalerna på ett missbruk kan vara. Ibland kan det vara svårt att avgöra om en person har stressrelaterade problem eller drogproblem, säger Hans Kotzan.
- Vid skapandet av en turordningslista finns risk för att medlemmar med missbruksproblem hamnar längre upp än de borde. Då behöver klubbarna stöd för att kunna hantera den situationen och den problematiken är också viktig att lyfta fram.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.