Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rätt placering ger ökad lönsamhet

Hur och var medarbetare är placerade på kontoret påverkar företags lönsamhet. Vem man sitter bredvid kan ha såväl negativ som positiv inverkan på ens produktivitet. Ett faktum som blir allt viktigare när organisationer sitter i kontorslandskap eller har flexibla kontorsmiljöer.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Hur nära och bredvid vilka av dina medarbetare du sitter påverkar din produktivitet. Colourbox

De mest gynnsamma relationerna på jobbet skapas när anställda med motsatta styrkor sitter tillsammans. Det visar en amerikansk studie som genomförts av forskare vid Harvard Business School och företaget Cornerstone OnDemand.

I studien delades anställda in i tre olika typer: produktiva, generalister och kvalitetsfokuserade. Produktiva medarbetare är, föga förvånande, produktiva men har däremot en lägre medvetenhet om kvalitet. De kvalitetsfokuserade är tvärtom inte lika produktiva, medan generalisterna producerar som ett genomsnitt av de två ytterligheterna.

Lönsamheten ökade som mest då de produktiva satt tillsammans med de kvalitetsmedvetna, samtidigt som generalisterna satt för sig. Prestationen ökade då med 13 procent och effektiviteten med 17 procent.

– Resultaten visar att företag kan påverka verksamhetens resultat bara genom att fysiskt placera medarbetarna på rätt sätt, säger Dylan Minor, biträdande professor på Harvard Business School, i ett pressmeddelande.

Brottsligt eller oetiskt uppförande, så kallat giftigt beteende eller ”toxic behaviour”, visade sig också vara smittsamt. Om en medarbetare inte mår bra eller har en negativ syn på sitt arbete finns risken att det sprider sig till resten av gruppen. Det är därför viktigt att chefen fångar upp en sådan person i tid.

Även avståndet mellan skrivborden påverkar hur ”smittad” man blir av sina kollegors beteende.

Om studien:

Studien Planning Strategic Seating to Maximize Employee Performance genomfördes som ett samarbete mellan forskare på Harvard Business School och Cornerstone OnDemand. Den bygger på data från över 2 000 anställda under två år, anställda på ett teknologiföretag med kontor i både USA och Europa.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.