Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rätt placering ger ökad lönsamhet

Hur och var medarbetare är placerade på kontoret påverkar företags lönsamhet. Vem man sitter bredvid kan ha såväl negativ som positiv inverkan på ens produktivitet. Ett faktum som blir allt viktigare när organisationer sitter i kontorslandskap eller har flexibla kontorsmiljöer.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Hur nära och bredvid vilka av dina medarbetare du sitter påverkar din produktivitet. Colourbox

De mest gynnsamma relationerna på jobbet skapas när anställda med motsatta styrkor sitter tillsammans. Det visar en amerikansk studie som genomförts av forskare vid Harvard Business School och företaget Cornerstone OnDemand.

I studien delades anställda in i tre olika typer: produktiva, generalister och kvalitetsfokuserade. Produktiva medarbetare är, föga förvånande, produktiva men har däremot en lägre medvetenhet om kvalitet. De kvalitetsfokuserade är tvärtom inte lika produktiva, medan generalisterna producerar som ett genomsnitt av de två ytterligheterna.

Lönsamheten ökade som mest då de produktiva satt tillsammans med de kvalitetsmedvetna, samtidigt som generalisterna satt för sig. Prestationen ökade då med 13 procent och effektiviteten med 17 procent.

– Resultaten visar att företag kan påverka verksamhetens resultat bara genom att fysiskt placera medarbetarna på rätt sätt, säger Dylan Minor, biträdande professor på Harvard Business School, i ett pressmeddelande.

Brottsligt eller oetiskt uppförande, så kallat giftigt beteende eller ”toxic behaviour”, visade sig också vara smittsamt. Om en medarbetare inte mår bra eller har en negativ syn på sitt arbete finns risken att det sprider sig till resten av gruppen. Det är därför viktigt att chefen fångar upp en sådan person i tid.

Även avståndet mellan skrivborden påverkar hur ”smittad” man blir av sina kollegors beteende.

Om studien:

Studien Planning Strategic Seating to Maximize Employee Performance genomfördes som ett samarbete mellan forskare på Harvard Business School och Cornerstone OnDemand. Den bygger på data från över 2 000 anställda under två år, anställda på ett teknologiföretag med kontor i både USA och Europa.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.