Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Här är årets hetaste kontorstrend

Ljuddämpare, milda pasteller och fluffiga former dominerar kontorsinredningen på årets möbelmässa i Stockholm som pågår just nu. En annan trend är smarta möbler som stänger ute ljud och ger avskildhet på kontoret.
Petra Rendik Publicerad
Man pratar i telefon i ett fyttbart och ljudisolerat bås.
När chefen pratade för högt i telefon tog medarbetarna på Framery fram ett flyttbart och ljudisolerat bås. Foto: Jussi Laitinen (Framery Oy)

Så vansinnigt mycket nytt kan man väl inte säga att Stockholm Furniture & Light fair, världens största mötesplats för skandinavisk design, bjuder på. Inte när det kommer till offentliga miljöer i alla fall, i stora drag känns mycket igen från förra årets mässa.

Överallt syns pastellfärgade kontorsmöbler, mycket är pudrigt rosa och vaniljgult. Även furu dyker upp här och där. Det vita sterila kontoret är passé, i stället ska inredningen kännas som en vänlig omfamning.

Och det blir nästan ironiskt.

För kanske är det bara en känsla men rätt påtagligt är det att möbelbranschen försöker hitta lösningar på hur vi ska hålla under ett helt arbetsliv i ett allt tuffare klimat där kraven blivit fler och sittplatserna färre. Som en av utställarna förklarade: "Förr räknade man med hundra stolar på hundra anställda, i dag ska vi vara glada om hälften av sittplatserna finns kvar".

Och hur löser man det då?

Genom fiffiga små sittmöbler som kan byggas på eller plockas isär likt lego. Stolarna är lätta att flytta på ifall du plötsligt får för dig att bilda öar för spontana möten som helst inte varar för länge. För det finns nämligen ingen risk att man blir sittande för länge, formen är lekfull och du ska kunna sitta lite som du vill men alldeles mysiga är de inte. Dessutom verkar ryggstöd vara omodernt.

De flesta utställare har också sina idéer om hur man absorberar ljud med olika avskärmare och möbler. Stänga av, stänga ute eller bara ta en kort paus är budskapet.

Ta till exempel finska företaget Framery och deras ”Phone booth”. Ett ljudisolerat flyttbart bås där du ska kunna jobba ostört utan att känna dig instängd. Idén föddes för sex år sedan när två medarbetare klagade på chefens ovana att pratat högt i telefon i kontorslandskapet. Killarna bad honom att dämpa sig, chefen kontrade med att ”ni kan ju skaffa mig ett telefonbås”, vilket de också gjorde.

Stockholm Furniture & Light fair pågår till och med den 11 februari.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.