Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Gott rykte ger glada medarbetare

Ett företags goda rykte bidrar till större arbetsglädje hos medarbetarna. Det är dessutom lättare att rekrytera kompetent personal om arbetsplatsen är väl ansedd. Det visar en internationell medarbetarundersökning.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Ett företag med gott rykte ger dtolta och glada medarbetare. Colourbox

Var tionde medarbetare uppger att den största källan till arbetsglädje är företagets anseende och stolta medarbetare är helt klart bra för varumärket. Bland dem som upplever att de jobbar på ett företag med gott rykte tipsar sex av tio andra om att söka jobb på arbetsplatsen och sju av tio rekommenderar gärna företagets produkter och erbjudanden.

På företag med dåligt anseende gäller det omvända, sju av tio medarbetare låter bli att rekommendera andra att söka jobb på företaget och sex av tio rekommenderar inte företagets produkter eller tjänster. De anställda kan i värsta fall svärta ner företagets anseende ännu mer genom att tala illa om arbetsgivaren. Det visar en global undersökning som gjorts av konsultföretaget Ennova.

Ett gott anseende hänger ihop med att företaget levererar bra produkter och service samt agerar ”etiskt korrekt”. Medarbetarnas upplevelse av företagets anseende är dessutom starkt kopplat till hur bra det går för verksamheten, ju mer framgångsrik en organisation är desto bättre anseende.

I Sverige har privat sektor något bättre rykte än offentlig sektor, men offentlig sektor är på frammarsch. Anseendet i offentlig sektor har förbättrats markant under de senaste fem åren.

Gott rykte påverkar inte bara personalen utan leder även till fler kunder och fler investeringar.

Läs rapporten

Här finns Ennovas rapport: European Employee Index 2015

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Från quiet quitting till revenge quitting

När statsepidemiologen Magnus Gisslén i slutet av sommaren sa upp sig med dunder och brak följde han en ny trend i arbetslivet – revenge quitting. Han använde uppsägningen för att visa sitt missnöje med arbetsgivaren.
Publicerad 3 oktober 2025, kl 06:01
Quiet quitting och revenge quitting som nya arbetslivstrender i Sverige. Tecknad bild på man med slips som slår sönder sitt skrivbord.
Fenomenet revenge quitting sprider sig på arbetsmarknaden när anställda öppet markerar missnöje med dåliga arbetsvillkor. Illustration: Colourbox.

I en video på Linkedin riktade Gisslén hård kritik mot sina chefer – och ifrågasatte Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera en framtida pandemi.

– Med mitt engagemang i denna fråga har jag blivit så pass obekväm för myndigheten att man nu inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, förklarade han.

Tre skäl till varför anställda säger upp sig med buller och bång

Statsepidemiologens dramatiska avgång kan i stora stycken sorteras under begreppet revenge quitting – hämnduppsägning – en modell för uppsägning som fått spridning det senaste året. I en artikel i tidskriften Forbes tidigare i år anger psykologen Travers Mark tre skäl till varför anställda väljer att markera sitt missnöje och lämna jobbet med buller och bång:

•  Utbränd på grund av hård arbetsbelastning.

• Förväntningar på arbetsplatsen som inte infriats.

• Låg tolerans för dåliga arbetsvillkor.

Axel Gruvaeus.
Axel Gruvaeus. Foto: Kairos Future.

Axel Gruvaeus, analytiker och framtidsstrateg på Kairos Future, menar att fenomenet skulle kunna förstås som ett uttryck för en alltmer individualiserad arbetsmarknad.
– Du har höga krav på din arbetsgivare och känner kanske inte en lojalitet som gör att du stannar kvar på jobbet. Om dina förväntningar inte möts kan det leda till att du slutar, säger han.

I ett mer individualiserat samhälle är det fler som bygger sitt varumärke på sociala medier och vill ha kontroll över berättelsen om sig själv. Då kan det också ligga närmare till hands att säga upp sig på ett sätt som märks, menar Axel Gruvaeus.

Quiet quitting eller revenge quitting – vad är skillnaden?

I rapporten ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” visar Kairos Future att det 2023 endast var 18 procent av den arbetsföra befolkningen som tyckte att jobbet är en viktig källa till mening i livet. Andelen har sjunkit stadigt sedan början av 1980-talet.

Den som tycker att arbetet är meningslöst kan i vissa fall välja att jobba kvar, men med ett avtagande engagemang. Då är det snarare quiet quitting än revenge quitting det handlar om.
– Man kanske inte anstränger sig lika mycket eftersom man inte tycker att det lönar sig.

Brist på utvecklingsmöjligheter ökar missnöjet

I rapporten konstaterar Kairos Future att de personer som upplever livet som meningslöst oftare verkar vara fast i jobb som uppfattas som att de inte ger möjlighet att utvecklas.
– Apropå den breda samhällsdiskussionen om kompetensbrist är detta intressant. Möjligheten att utvecklas bör vara en viktig fråga att ta tag i på arbetsmarknaden, säger Axel Gruvaeus.

Flexibilitet som nyckel till att behålla talanger

Revenge quitting kopplas framför allt till yngre anställda, men också till mellanchefer som pressas av krav från både medarbetare och högre chefer. I uppsägningen finns ofta ett tydligt budskap till arbetsgivaren: utveckla verksamheten, lyssna på personalen, var mer flexibel.

Annars väntar en högljudd sorti inför öppen ridå. 

Text: Torbjörn Tenfält