Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Distansarbete kom inte in i avtalen

Vad som gäller för den som arbetar på distans är fortfarande oklart. Sedan tre år finns det ett EU-avtal om distansarbete. Men än är inte villkoren inskrivna i Sifs avtal och i år ska genomförandet utvärderas.
Publicerad
- Det är ett misslyckande, säger Sifs ombudsman Tore Sellgren som förhandlade fram avtalet på Europanivå.
Jobbar man hemma är det oklart vilka regler som gäller för arbetsmiljö eller arbetstid. Om företaget ska säga upp personal kan man sitta extra löst. För att förstärka tryggheten för dem som distansarbetar tog EU:s fack och arbetsgivare fram ett avtal. Avtalet var unikt eftersom parterna tog fram det på frivillig väg genom förhandlingar, utan EU-direktiv. I Sverige hävdade facken att detta skulle leda till att villkoren för distansarbete skrevs in i avtalen. Men efter fjolårets avtalsrörelse är resultatet magert.
- Sifs uppfattning är att EU-avtalet inte är implementerat i avtalen, säger Sifs ombudsman Bo Hallberg.
Ingenting finns att läsa i avtalen om distansarbete. Däremot tas det upp i protokollen från förhandlingarna, men inte när det gäller Teknikarbetsgivarna som omfattar flest sifare. När det gäller livsmedelsbranschen och skogsindustrin har arbetsgrupper tillsatts. Inom Stål- och Metallförbundet uppmanas arbetsgivarna att skicka ut cirkulär. Inom IT-branschen ska information skickas ut som företagen ska beakta när avtal om distansarbete träffas med medarbetare.
- Det här visar på att parterna har intresse och förmåga att hantera frivilliga EU-avtal, säger Bo Hallberg.
I december ska resultatet av införandet rapporteras till de europeiska fack- och arbetsgivarorganisationerna. Samtidigt pågår införandet av ett EU-avtal om stress, också det framtaget av europeiska fack och arbetsgivare.
- Kommer inte det införas på ett tillfredsställande sätt kommer EU-kommissionen i framtiden att lagstifta i liknande frågor, säger Tore Sellgren.

CHRISTINA SWAHN




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.