Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Chefer väljer bort egna hälsan

Sju av tio chefer känner att de måste prioritera sina medarbetares arbetssituation framför sin egen hälsa. Det visar en ny undersökning från Unionen och Vision.
Petra Rendik Publicerad
Gamjai/Colourbox
Chefers kalendrar är ofta fulltecknade. Gamjai/Colourbox

Novus har på uppdrag av Unionen och Vision frågat 1500 chefer inom privat och offentlig verksamhet om hur det är att vara chef i dag. Det generella svaret tycks vara att det är mycket stressigt.

Cheferna upplever pressen som hög, varannan känner sig stressad en vanlig arbetsvecka till följd av för många arbetsuppgifter. Kravet på att vara tillgänglig är den största stressfaktorn hos chefer inom privat sektor medan deras kollegor inom offentliga verksamhet stressas av för många medarbetare.

Sju av tio chefer uppger att de har ett så pass pressat schema att de helt eller delvis måste prioritera sina anställdas arbetssituation, ibland på bekostnad av sin egen situation och hälsa. Tid för återhämtning är svår att få till, en av fyra chefer svarar att de inte kan vara hemma när de är sjuka.

Flera undersökningar har larmat om ohälsan bland cheferna. Enligt en undersökning från Previa har sjukfrånvaro bland chefer ökat med 50 procent mellan 2014 och 2018.

Även om cheferna har svårt att hitta balans i arbetslivet så svarar drygt sju av tio att de har tillräckligt med kunskap för att skapa en god arbetsmiljö för sina medarbetare. Men undersökningen visar också att bara tre av tio som hinner göra det också.

– Cheferna är väl medvetna om sitt ansvar att fånga upp de anställdas signaler om ohälsa, bedöma arbetsmiljörisker och vidta åtgärder. Men tiden räcker inte till vilket ofta leder till att chefernas egen hälsa hamnar i sista rummet, säger Unionens förbundsordförande Martin Linder i ett pressmeddelande.

Undersökningen går att ladda ner här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.