Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Staten ska stå för kostnaden vid sjukdom

Staten ska stå för hela sjuklönekostnaden under april och maj. Dessutom ska staten betala en större del av lönen för de personer som tvingas gå ner i arbetstid när företag krisar. Det framkom på en presskonferens under måndagsförmiddagen.
David Österberg Publicerad 16 mars 2020, kl 11:29
Jessica Gow/TT
Finansminister Magdalena Andersson lanserar tillsammans med regeringen stödpaket på över 300 miljarder kronor till näringslivet. Jessica Gow/TT

Spridningen av coronaviruset börjar nu få omfattande konsekvenser för svenska företag. Därför föreslår regeringen nu ytterligare stöd för att stötta verksamheter i kris.

Ett av förslagen är att korttidspermittering införs i dag, måndag. Det innebär att arbetsgivare som tvingas permittera anställda kan minska sina lönekostnader med hälften. Den som är permitterad får drygt 90 procent av sin lön. Mellankostnaden betalas av staten, men kostnadsfördelningen beror på hur stor arbetstidsminskningen är (se faktaruta).

Förslaget beräknas kosta 2,4 miljarder kronor och föreslås gälla under 2020. Kostnaden kan dock öka, beroende på hur smittans spridning utvecklas. Lagrådet ska behandla förslaget under dagen.

Ett annat förslag är att staten tar över företagens sjuklöneansvar. Under april och maj ska staten ta hela kostnaden för sjuklönen. Även egenföretagare ersätts med sjukpenning för de två första veckorna.

Läs mer: Slopad karensdag till följd av corona

Regeringen föreslår också att företag ska kunna vänta med att betala in arbetsgivaravgifter, moms och preliminärskatt på lön. De nya reglerna ska börja gälla från den 7 april, men kan tillämpas retroaktivt från årsskiftet. Det innebär att företag som redan betalat in skatt för årets tre första månader kan få skatten tillbaka. Förslaget ska enbart gälla företag som sköter sin ekonomi och som inte har stora skatteskulder.

Krispaketet är en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet.

Arbetsgivarnas kostnader minskar

Förslaget om korttidspermittering ska börja gälla från i dag, den 16 mars. Det innebär att staten betalar en del av arbetstagarnas lön i företag som permitterar på grund av följderna av coronaviruset.

Hur mycket arbetsgivarnas kostnader minskar beror på hur mycket arbetstiden minskar:

Arbetstidsminskning: 20 %
Löneminskning: 4 %
Minskad lönekostnad: 19 %

Arbetstidsminskning: 40 %
Löneminskning: 6 %
Minskad lönekostnad: 36 %

Arbetstidsminskning: 60 %
Löneminskning: 7,5 %
Minskad lönekostnad: 53 %

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."