Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

SAS överväger jobbflytt utomlands

Det skandinaviska flygbolaget SAS vill sänka sina kostnader. Företaget ser därför över möjligheten att använda personal utan skandinaviska anställningsvillkor.
David Österberg Publicerad
Gabriella Westberg
Gabriella Westberg

Konkurrensen mellan världens flygbolag är stenhård. Det har lett till sjunkande biljettpriser och många bolag har problem med lönsamheten.

Ett sätt att minska kostnaderna är utflaggning av hela eller delar av verksamheten. Det kan till exempel innebära att ett bolag registreras i ett land där lönerna är lägre för att kunna använda personal därifrån – trots att flygrutten är oförändrad. Så gjorde bland andra Primera förra året. Bolaget skaffade sig flygtillstånd i Lettland och sa sedan upp den svenska kabinpersonalen.

Läs mer: Primera säger upp all kabinpersonal

Nu överväger även det skandinaviska flygbolaget SAS att göra så med delar av sin verksamhet, vilket den danska sajten checkin.dk var först att rapportera om. Fredrik Henriksson, presschef på SAS i Sverige, bekräftar i ett mejl till Kollega att en sådan diskussion förs inom SAS men säger också att inga beslut är fattade.

Fredrik Henriksson skriver att en sjunkande betalningsvilja hos kunderna utmanar lönsamheten i industrin och att SAS måste fortsätta sin förändringsresa för att säkra långsiktig konkurrenskraft.

”SAS är i dag det enda bolaget som trafikerar Skandinavien till Europa där den flygande personalen uteslutande har skandinaviska anställningsvillkor”, skriver han.

Kollega har sedan i onsdags sökt företrädare för Unionen för en kommentar. På fredagen svarar Lise Iderström, central ombudsman, att Unionen har en dialog med klubben på SAS.

– Vi har en dialog med klubben, men kan i nuläget inte säga mer, säger hon.

SAS ägs till delar av den svenska, norska och danska staten. Nyligen sålde den svenska och norska staten en del av sitt aktieinnehav i SAS och svenska staten äger nu 17,9 procent av aktierna.

Kollega har även sökt infrastrukturminister Anna Johansson (S). Ministern sade 2014 att regeringen inom EU-samarbetet ska arbeta för förbättrade villkor inom flygbranschen. Anna Johansson menade också att seriösa bolag, som följer kollektivavtal, lagar och regler inte ska slås ut av oseriösa aktörer.

Läs mer: Ministern oroas över villkoren inom flyget

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.