Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Dekra bilbesiktning riskerar konkurs – har 220 anställda

Dekra får inte längre besikta bilar. Det beslutade Swedac den 1 december. Enligt företaget är risken för konkurs nu stor och därmed kan 220 anställda förlora sina jobb.
David Österberg Publicerad 17 december 2021, kl 11:48
Två besiktningstekniker går igenom ett fordon på bilprovningen.
Dekra riskerar enligt företaget att gå konkurs. Foto: Anders Wiklund / TT

Dekra Automotive AB driver 71 besiktningsstationer för bilar runt om i Sverige. Den 1 december beslutade kontrollorganet Swedac att dra in företagets ackreditering. Enligt Swedac finns stora brister i verksamheten.

Dekra överklagade beslutet till förvaltningsrätten. I väntan på rättens beslut begärde Dekra inhibition. Det skulle innebära att företaget får fortsätta med sin verksamhet medan processen pågår. I tisdags beslutade dock förvaltningsrätten att inte ge inhibition och stationerna är därmed fortsatt stängda.

Beslutet innebär att Dekra riskerar att gå i konkurs, enligt företaget. I sin begäran om inhibition skriver företaget: ”Om förvaltningsrätten inte meddelar inhibition kommer någon sakprövning med stor sannolikhet inte att kunna ske. Dekra och Dekras verksamhet kommer att ha gått i konkurs och försvunnit innan prövningen äger rum och Dekras 220 anställda ha förlorat sina arbetstillfällen.”

Dekra anser att de åtgärdat avvikelserna och att de nu fortsätter att arbeta med kvalitetsarbetet.

Företaget skriver också att de brister som Swedac hittat inte har inneburit någon risk för fordons- eller trafiksäkerheten.

Det påståendet är felaktigt, enligt Swedac. Myndigheten anser att företaget fick gott om tid på sig att rätta till bristerna och inte har tagit problemen på allvar: ”Även om en återkallelse av ackrediteringen uppenbart har negativa verkningar för Dekra måste i sammanhanget beaktas att det stora antalet brister i den ackrediterade verksamheten som har framkommit med stor sannolikhet kan komma att påverka trafiksäkerheten”, skriver Swedac till förvaltningsrätten.

Enligt Swedac brister Dekra i förmågan att hantera avvikelser och i förmågan att styra verksamheten från central nivå. Dessutom finns brister besiktningsteknikernas förmåga att utföra kontroller.

Dekra har överklagat förvaltningsrättens beslut att inte ge inhibition till kammarrätten.

Kollega har varit i kontakt med Dekra Automotives vd Jörgen Backersgård. Han skriver i ett mejl att företaget har beslutat att inte kommentera verksamheten under den pågående rättsliga prövningen.

Vad som nu händer med personalen är oklart. Enligt Torbjörn Olsson, central ombudsman på Unionen, finns just nu inga ärenden som rör Dekra.

Exempel på brister som Swedac hittat

  • En station utför provkörning på en väg där hastighetsgränsen är 30 kilometer i timmen. Provet ska utföras i 40-50 kilometer i timmen.
  • Dokumentation över anställdas introduktion och kvalitetsuppföljning saknas.
  • Besiktningstekniker läser inte av hela chassinumret.
  • Bristfälliga kunskaper i hur man kontrollerar inställningen av halvljus.
  • Ojämn besiktningskvalitet.
  • Relevant utrustning saknas. På en station går det till exempel inte att lyfta en motorcykel.
Arbetsmarknad

Hennes jobb – skapa ditt fredagsmys

Hon är hemkunskapsläraren som blev mamma till sourcream & onion och många andra chipssmaker. Möt Inger Gustafsson, som trots 30 år som produktutvecklare inte tröttnat på snacks.
Ola Rennstam Publicerad 12 april 2024, kl 06:01
produktutvecklaren Inger Gustafsson på Estrella arbetar med att ta fram nya smaker.
I labbet tar produktutvecklaren Inger Gustafsson fram de chipssmaker som ska lanseras första kvartalet 2025. Under arbetet väger hon upp en exakt mängd kryddor och blandar i en påse med osaltade chips – och smakar sig fram.  Foto: Nicke Messo

Hur hamnade du på Estrella?

 – Jag är utbildad hemkunskapslärare och har alltid haft ett stort intresse för matlagning och smak. Det kan vara svårt att tänka sig nu, men 1987 var det ont om lärarjobb och jag sökte säkert 50 tjänster innan jag såg en annons där Estrella sökte en produktutvecklare. Jag har kvar samma tjänst, men uppgifterna har ändrat sig mycket sedan dess.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får vara kreativ och innovativ. Jag känner verkligen att man litar på min kunskap. Vi är tre produktutvecklare i Göteborg och tre på vårt bolag i Norge, det är verkligen ett samarbete.

Hur får ni fram en ny smak?

– Vi börjar med att ta fram ett antal olika smakinriktningar för den produkt som ska lanseras ett år senare. Vi inspireras av allt från trender i krogvärlden till önskemål från våra kunder. I samarbete med våra leverantörer tar vi sedan fram kryddblandningar som vi testar, justerar och diskuterar oss fram till några smaker som vi är nöjda med. Det blir mycket smakande! Till slut får en panel med konsumenter tycka till.

Vilken är den största utmaningen?

– Att skapa balans. Du vill få till en bra start som gör smaken spännande, den ska vara saftig och ha en fyllighet och på slutet ge en ”lagom” eftersmak som inte dör av för snabbt. Man ska inte bli mätt på smaken efter tre chips.

Vilken smak är du mest stolt över?

– Jag var med och tog fram sourcream & onion på 80-talet som spred sig över hela Europa. Våra säljare hade hittat en variant i USA, men den var ganska smörig. Vi sökte något som kunde passa här och när jag lade till mer gräddfil gifte sig syran och löken. Det blev en omedelbar succé, vi nådde personer som aldrig brukade äta chips.

Har du gjort några mindre lyckade produkter?

– Smak är subjektivt och det är inte alltid mina favoriter som lanseras. Ibland har vi satsat på ”snackisar” som smak av varma mackor och äpplepaj. Ärligt talat tyckte jag chipsen med hamburgarsmak var ”så där”.

Äter du mycket chips på fritiden?

– Det kan bli lite mycket av det på jobbet så jag äter mer jordnötsringar och nötter hemma. Men det är en viktig del i jobbet att exempelvis testa konkurrenternas sortiment.

Hur ser du på hälsoaspekten med snacks?

– Man ska äta allt med måtta, men jag tycker att chips har oförtjänt dåligt rykte. De innehåller vitaminer, vegetabiliska fetter, fibrer och proteiner.

5 saker du inte visste om chipstilverkning

  1. Under 2023 konsumerade svenska folket 266 911 120 påsar snacks. Den genomsnittliga svensken äter cirka 5,8 kilo per år, nionde högst i Europa.
     
  2. Vid Estrellas fabrik i Angered utanför Göteborg tillverkas årligen strax under 24 000 ton snacks. Här finns också huvudkontor och produktutveckling.
     
  3. Det går åt nära fyra kilo potatis till ett kilo chips. Rå potatis innehåller en stor del vatten som ångas bort under tillverkningsprocessen.
     
  4. Estrellas grundare Folke Andersson har en arena uppkallad efter sig i Ecuador: Estadio Folke Anderson, som rymmer 14 000 människor.
     
  5. 22 minuter. Så lång tid tar det för potatisen att förvandlas till ett färdigt chips i fabriken. Knölen sorteras, tvättas och skivas innan den friteras i 175 gradig olja. Därefter åker chipsen genom en stor trumma som fördelar kryddblandningen jämnt.
Estrellas fabrik i Angered.
Efter att chipsen friterats i 175 gradig olja åker de genom en stor trumma som fördelar kryddblandningen jämnt. Foto: Nicke Messo

ESTRELLA

  • 267 anställda, från 20 olika länder. De flesta arbetar vid anläggningen i Angered utanför Göteborg.
  • Bolaget grundades 1946 av Folke Andersson. De första åren importerades bananer från Sydamerika. Produktion av chips och popcorn inleddes 1957.
  • Unionenklubben på Estrella har 77 medlemmar.