Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

Anders Lindström har väntat tio veckor på ersättning från Unionens a-kassa, trots att han skickat in alla intyg. Han är kritisk till att kassan inte informerar om de långa handläggningstiderna.
Ola Rennstam Publicerad
Ola Rennstam / Kollega
Antalet inkomna ärenden till Unionens a-kassa har ökat med 300 procent jämfört med motsvarande månader förra året. En av dem som fått vänta länge på ersättning är 61-årige Anders Lindström. Ola Rennstam / Kollega

Under mars och april fick Unionens a-kassa 56 936 fler medlemmar. Sammanlagt har kassan nu 714 000 medlemmar, men då är inte de som tillkommit under maj månad inräknade.

Den enorma tillströmningen har lett till att många arbetslösa har fått vänta länge på att få sin ersättning. En av dem är Anders Lindström i Stockholm. Efter 36 år som ingenjör på Ericsson blev han i vintras uppsagd på grund av arbetsbrist och är nu arbetslös för första gången i sitt liv.

– Jag är inne på min tionde vecka och har skickat in alla begärda intyg. Jag har full förståelse för att det tar längre tid än normalt under nuvarande omständigheter, men jag hade uppskattat någon form av information från a-kassan om hur lång tid handläggningen av mitt ärende kan ta. Hade de sagt tio veckor från början så hade jag accepterat det men det är väldigt frustrerande att det är så tyst, säger han.

På Unionens a-kassa medger man att handläggningstiderna är längre än normalt.

– Vi har fått en ökning av inkomna ärenden med 300 procent jämfört med motsvarande månader förra året. Och den situationen är vi inte bemannade för. Nu försöker vi rekrytera, det är en utmaning att lära upp nyanställda när alla medarbetare jobbar hemma men vi jobbar aktivt med den frågan, säger Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.

Han påpekar att en utdragen handläggning inte enbart beror på kassans höga belastning på grund av coronapandemin. Andra faktorer som gör att det kan dra ut på tiden är att den arbetslöse måste inkomma med arbetsgivarintyg, vilket kan vara extra utmanande för tillfället.

Läs mer: Ökat fusk med a-kassa

– Det är främst ärenden som är komplicerade där det krävs flera intyg från arbetsgivare som tar längre tid. Även för företagare och personer med oklara anställningsförhållanden tar ärendena längre tid, säger Harald Petersson.

Hur lång tid tar handläggningen av ett ärende i genomsnitt?
– Ett ärende som är komplett med ett korrekt ifyllt arbetsgivarintyg går fort att hantera. Från anmälan på Arbetsförmedlingen till första utbetalning tar det i normala fall fyra veckor, i nuläget kan det ta någon vecka till. I många fall måste arbetsgivarintyget kompletteras, vi rekommenderar därför att man använder tjänsten arbetsgivarintyg.nu för ett korrekt ifyllande.

Vad vill du skicka för budskap till alla som sitter och väntar på att få sin ersättning?
– Vi har förståelse för frustrationen. Men vi gör precis allt vad vi kan för att hantera de här volymerna för att skapa så normala handläggningstider som möjligt. Vi tillför resurser och kommer jobba mer än normalt under sommarperioden.

Det beskedet är ingen större tröst för Anders Lindström som är 61 år och planerar att arbeta åtminstone fem år till.

– Besparingarna räcker inte hur länge som helst, räkningarna kommer ändå och mat måste man ju äta, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Unionens a-kassa anmälde inte säkerhetslucka

Personuppgifter låg oskyddade i Unionens a-kassas IT-system. Men a-kassan själva har inte anmält buggen. Anmärkningsvärt anser Pappers a-kassas dataskyddsombud, som har gjort en helt annan bedömning.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2025, kl 06:01
fasad Unionens a-kassa
Fackförbundens akassor har behandlat uppgifterna om en säkerhetslucka i it-systemet olika. Pappers a-kassa valde att anmäla incidenten till Integritetsmyndigheten. Unionens a-kassa gjorde det inte. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol

Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud. 

Vet inte hur många som drabbats

– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa. 

De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid

Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.

– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson. 

Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter. 

– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.

Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan. 

Dan Jonasson

– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.

Inte anmält till IMY

Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera. 

Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.

Hur allvarligt ser ni på händelsen?

”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”  

Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?

”Nej, det behöver man inte vara.” 

Jerker Eliasson

Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder. 

Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu. 

– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle. 

Sårbarheten i IT-systemet är åtgärdat

Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag. 

Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad. 

– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.

Det här är IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.

IMY:s huvuduppgifter är att

  • granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna
  • ge vägledning och stöd till myndigheter, företag och organisationer samt till allmänheten
  • bidra till en enhetlig tillämpning av dataskyddsreglerna inom EU
  • utfärda tillstånd och genomföra tillsyn avseende kamerabevakning och kreditupplysning
  • följa och rapportera om utvecklingen inom integritetsområdet.