Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionen ändrar inte regler för inkomstförsäkring

Kravet på hur länge man ska ha varit med i a-kassan för att få ersättning sänks tillfälligt till tre månader. Men för att få del av Unionens inkomstförsäkring måste du fortfarande ha varit medlem i både förbundet och a-kassan i tolv månader. Däremot slipper du karensen.
Johanna Rovira Publicerad 2 april 2020, kl 17:07
Colourbox, Jessica Gow/TT
Unionen sänker inte kraven i sin inkomstförsäkring. Colourbox, Jessica Gow/TT

Blir du av med jobbet i dag räcker det att du har varit med i en a-kassa i tre månader, tack vare att kraven för a-kassa tillfälligt sänkts. Du behöver heller inte ha jobbat mer än 60 timmar i månaden under de senaste sex månaderna, för att kvalificera dig för a-kassa, enligt de tillfälliga a-kasseregler som regeringen med flera presenterade i måndags.

Läs mer: Fler ska få mer i a-kassa

Men krispaketet och de tillfälligt ändrade a-kassereglerna påverkar inte de krav som gäller för att få del av Unionens kompletterande inkomstförsäkring, som ingår i medlemskapet och ger den som är medlem i både en a-kassa och i Unionen upp till 80 procent av lönen den första tiden som arbetslös.

Läs mer: Inkomstförsäkringen redo för lågkonjunktur

"Det är viktigt att villkoren för Unionens inkomstförsäkring, under rådande omständigheter är långsiktigt hållbara. I dagsläget finns därför inga planer på att förändra de regler som gäller för inkomstförsäkringens kvalificeringsperiod eller omfattning", skriver Patrik Nygren, vd för Unionens Medlemsförsäkring AB, som administrerar inkomstförsäkringen, i ett mejlsvar till Kollega.

För att ta del av Unionens inkomstförsäkring krävs alltså som tidigare tolv månaders medlemskap i både a-kassan och Unionen förutom att man jobbat minst 80 timmar.

Däremot kommer de sex obligatoriska karensdagarna att skippas - ersättning från inkomstförsäkringen kommer alltså att beviljas från första dagen man är arbetslös och får a-kassa enligt de nya tillfälliga reglerna.

Chefsorganisationen Ledarna anpassar sin inkomstförsäkring till de nya tillfälliga a-kassereglerna och slopar bland annat karensdagar och krav på att ha arbetat minst 80 timmar.

– Det enda undantaget är att vi behåller kravet på att ha varit ansluten till Ledarna och till inkomstförsäkringen i tolv månader innan du blir arbetslös. Det gör vi för att inkomstförsäkringen finansieras av medlemmarna, säger Erica Ropero, pensions- och försäkringsspecialist på Ledarna.

Kollega har även sökt fackförbundet Sveriges Ingenjörer som avböjt att svara på grund av tidsbrist.

Det gäller för inkomstförsäkring:

  • För medlemmar i Unionen ingår inkomstförsäkringen i medlemskapet. Den kompletterar a-kassan så att du vid arbetslöshet kan få ut upp till 80 procent av den tidigare lönen upp till 60 000 kronor.
  • Inkomstförsäkringen betalas ut under 150 ersättningsdagar (ca sju månader) men sänks efter 100 dagar.
  • Du måste ha varit medlem i både en a-kassa och i Unionen i minst 12 månader.
  • Du måste ha jobbat minst 80 timmar/månad, under sammanlagt 12 månader de senaste 18 månaderna.
  • Du måste vara under 65 år.
  • Din lön måste vara högre än ersättningstaket i a-kassan (33 000 enligt de tillfälliga reglerna).

DET GÄLLER TILLFÄLLIGT FÖR A-KASSA:

  • Kraven för hur länge man ska ha varit med i en a-kassa för att få ersättning sänks från 12 till 3 månader.
  • Arbetsvillkoret, det vill säga hur många timmar man minst ska ha arbetat per månad, sänks från 80 till 60 timmar.
  • Grundbeloppet och taket i a-kassan höjs, från 910 kronor till 1 200 kronor de första 100 dagarna, fler kommer alltså att nå upp till en ersättning som motsvarar 80 procent av lönen utan att behöva inkomstförsäkring.
A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.