Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Hundratals miljoner i felaktig a-kassa

Sveriges a-kassor gör felaktiga utbetalningar för mellan 261 och 553 miljoner kronor. I huvudsak rör det sig om arbetslösa som fått pengar de inte skulle ha haft – men också om arbetslösa som fått för lite pengar. Det visar en rapport från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF.
David Österberg Publicerad 20 mars 2019, kl 15:58
Kvinna sitter vid dator och söker jobb på Arbetsförmedlingen.
Vanligaste sättet att missköta arbetssökandet på är att söka för få lämpliga arbeten. Foto: Jessica Gow/TT

IAF har beräknat kostnaden för felaktiga utbetalningar från arbetslöshetsförsäkringen 2017. Myndigheten har inte kunnat fastställa en exakt siffra, men anser att summan i det troligaste scenariot är mellan 261 och 553 miljoner kronor.

Orsakerna är flera. En är att Arbetsförmedlingen brister i sina kontroller. Enligt IAF är det förhållandevis vanligt att Arbetsförmedlingen inte meddelar a-kassorna att en arbetssökande missköter sitt arbetssökande. Vanligaste sättet att missköta arbetssökandet på är att söka för få lämpliga arbeten.

– De felaktiga utbetalningarna som uppstår på grund av Arbetsförmedlingens hantering handlar i huvudsak om en underlåtenhet att skicka underrättelser i situationer där man borde. Det tycker vi från IAF:s sida är oacceptabelt, säger Jessica Idbrant, chef för analysenheten vid IAF, enligt ett pressmeddelande.

Enligt IAF behöver Arbetsförmedlingen stärka kontrollen av arbetssökandes aktivitetsrapporter, exempelvis genom att göra stickprovskontroller hos arbetsgivare.

Även a-kassorna gör fel. Men enligt rapporten rör det sig om förhållandevis små fel och om mindre belopp. Av de felaktigt utbetalda beloppen är ungefär en tredjedel för lite utbetald ersättning. IAF anser också att samtliga avslagsärenden hos a-kassorna varit korrekta.

– Granskningen av arbetslöshetskassornas arbete visar på få fel, de brister som vi har sett rör små belopp och samtliga avslagsärenden har varit korrekta, säger Jessica Idbrant.

Andra orsaker till felaktiga utbetalningar är att företagare och studenter fått a-kassa trots att de inte haft rätt till det.

A-kassa

Sveriges a-kassor: "Finns brister i systemet"

Det nya it-systemet på Unionens a-kassa har lett till rekordlånga väntetider för medlemmarna. Serviceorganisationen Sveriges a-kassor, som har samordnat utvecklingen av systemet håller med om att det finns brister.
Lina Björk Publicerad 1 september 2023, kl 06:00
Till vänster Unionens a-kassa, till höger en bunt med internetkablar.
Det nya it-systemet på Unionens a-kassa har lett till att medlemmar fått vänta extra länge på sina pengar. Foto: Ola Rennstam/Colourbox.
Johan Ahlgren
Johan Ahlgren

– Under 2023 gör Sveriges a-kassor förbättringar i systemet, vilka installeras löpande i olika leveranser till a-kassorna, säger kommunikationschefen Johan Ahlgren.

Sedan det nya ärendehanteringssystemet för Våra sidor infördes under hösten 2022 har handläggningen för försäkringsutredarna havererat. Systemet som skulle automatisera arbetsuppgifter har i stället lett till ökad manuell hantering och varje enskilt ärende tar längre tid. Först ut att testa var Unionens a-kassa, som var pilot för projektet. Sedan följde resten av landets 24 a-kassor efter. Resultatet blev långa väntetider för medlemmarna och stressade och pressade handläggare.

– Vi kan konstatera att systemet inte motsvarade a-kassornas förväntningar. Det var fler saker att åtgärda än vi bedömde innan installationen inleddes. Detta har lett till längre väntetider hos ett antal a-kassor, säger Johan Ahlgren.

Unionens a-kassa pilot för projektet

Att det nya systemet infördes var en del i ett utvecklingsprojekt för att kunna administrera arbetslöshetsförsäkringen så effektivt som möjligt. Det påbörjades inte i år utan har pågått under en längre tid. Den senaste veckostatistiken visar att Unionens a-kassa nu har en genomsnittlig handläggningstid på cirka nio veckor, men många har väntat betydligt längre än så.

Tror du att förtroendet för a-kassan urholkas när medlemmar inte får sina pengar?

– Det är klart att det uppstår en besvikelse för enskilda medlemmar som får vänta på sin handläggning. Men om det påverkar förtroendet för a-kassan i stort är för tidigt att svara på, säger Johan Ahlgren.

Under året kommer sex nya leveranser att installeras i det nya ärendehanteringssystemet, något Johan Ahlgren tror ska kunna förbättra situationen för a-kassorna.

–  Behovet av förbättringar var större än vi hade räknat med, men vi ser att de nya leveranserna redan har lett till bättre resultat så jag har goda förhoppningar om året

Sveriges a-kassor

Sveriges a-kassor är en service- och intresseorganisation som bland annat stöttar Sveriges 24 a-kassor med IT-utveckling, utbildning och kommunikation/opinionsbildning.