Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Oro för ökad ohälsa när Sandvik varslar

Sammanlagt 210 tjänstemän på Sandvik Materials Technology varslas om uppsägning. Blir varslet verklighet innebär det att en femtedel av tjänstemännen blir av med sina jobb. Facket känner oro för att nedskärningarna ska leda till ökad press och stress.
Niklas Hallstedt Publicerad

Att det skulle bli tal om nedskärningar kommer inte som en blixt från klar himmel. Redan i samband med delårsrapporten för en dryg månad sedan aviserade företaget att det skulle krävas åtgärder. Orsaken är, enligt företaget, bristande lönsamhet. Den beror i sin tur bland annat på ökad konkurrens från andra tillverkare, vilket lett till sjunkande priser, skriver man i ett pressmeddelande.

I och med att varslet nu är lagt startar också förhandlingarna. De tre förhandlande fackens - Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer - förhoppningar är givetvis att uppsägningarna ska bli så få som möjligt.

– Det här är ju ett varsel för att Arbetsförmedlingen och Länsarbetsnämnden ska vara förvarnade. Om man tittar historiskt så brukar man varsla fler än vad som slutligen sägs upp. Men hur det här slutar är omöjligt att säga i dagsläget, säger Mikael Larsson, sektionsordförande för Unionen på Sandvik Materials Technology, som fruktar att uppsägningarna ska leda till ökad stress och press för tjänstemännen.

– Vi kommer att påpeka för arbetsgivaren att om 210 personer ska bort så måste också göromål för 210 personer tas bort. Den psykosociala ohälsan är ett generellt problem i dag, den är vårt största gissel.

Från fackens sida har man redan begärt att en löntagarkonsult ska tas in för att titta på siffrorna. Man har också egna idéer på möjliga besparingsåtgärder som man vill föra fram till ledningen, säger Mikael Larsson.

– Som stor arbetsgivare har man ett ansvar. Därför får man hoppas att det är genomtänkt när man lägger ett sådant här varsel. Det drabbar inte bara de anställda på Sandvik, utan också en massa andra i samhället omkring, exempelvis anställda i barnomsorg och skola, och underleverantörer.

Enligt Mikael Larsson är arbetsmarknadsläget i Gävleborgs län ett av de sämsta i landet. För dem som blir av med jobben finns ändå hopp, tror han.

– Min bild är att det inte borde vara helstängt om man är mobil. Sverige går ju bra, även om just våra produkter möter lite konkurrens.

Varseltiden är sex månader. I ett pressmeddelande säger företagets vd Petra Einarsson att ambitionen är ”att processen ska drivas så snabbt som möjligt för att minska perioden av ovisshet”.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.