Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Facket på Northvolt: Nu kan vi förhandla i detalj

I går var det löningsdag och anställda på Northvolt fick sina pengar. Men framtiden är oviss för batteritillverkaren.
Lina Björk Publicerad
Bild på en skylt med namnet Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Foto: Pontus Lundahl/TT

Under måndagen informerades de anställda på batteritillverkaren Northvolt om att 1600 personer varslas om uppsägning. Victor Matinlassi, klubbordförande på Unionen tog del av informationen på en storbildsskärm på kontoret i Stockholm. 

– Nu när företaget gått ut med varslet kan vi fortsätta förhandlingarna i detalj. Det handlar bland annat om att gå igenom företagets förslag på prioriteringslistor, som är baserad på kritisk kompetens för bolaget och anställningstid, säger han. 

Av de 1600 varslade drabbas Skellefteå hårdast, där försvinner 1000 tjänster. I Västerås och Stockholm kapas 400 respektive 200 tjänster. Enligt Victor Matinlassi är det cirka 40 procent tjänstemän som blir varslade i Skellefteå, liksom Västerås, medan alla 200 varslade i Stockholm är tjänstemän. 

 

Tre månader på sig att hitta jobb

Extra tungt är varslet för de anställda som är i Sverige på ett arbetsvisum. När deras tjänst upphör har de tre månader på sig att hitta en ny arbetsgivare som kan ge arbetsvisum. Många migranter har tagit med sig hela familjen till Skellefteå och står nu inför en oviss framtid. 

– Northvolt har en migrationsavdelning som hjälper till att svara på frågor och stötta de anställda. Skellefteå och Västerås kommun har också gått ut med att de ska hjälpa utländska anställda som blir varslade att hitta nytt jobb inom kommunen. 

Vilka frågor får ni på Unionenklubben av medlemmarna? 

– Många undrar vilka grupper som ingår i antalet varslade. Andra frågar efter hjälp, de är utsatta i sin familjesituation och kan inte bli av med jobbet. Det är tufft. 

I ett pressmeddelande skriver företaget att "expansionsprojektet Northvolt Ett" kommer att avbrytas. Verksamheten i Västerås kommer att bromsas och i Stockholm är det stödfunktioner som dras in. 

Det gäller för migranter utanför EU

Flera krav ställs för att få arbetstillstånd i Sverige om du är en medborgare utanför EU.

Underskrivet anställningsavtal med villkor i linje med svenska kollektivavtal, giltigt pass och en lön motsvarande minst 80 procent av medianlönen, sedan i juni i år därmed minst 28 480 kronor.

Om anställningen upphör kan man stanna i tre månader, för att söka ny anställning enligt kraven ovan innan tillståndet återkallas.

Källa: Migrationsverket

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.