Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Pilotstrejk ger markpersonal mer att göra

Runt 1 500 SAS-piloter i Sverige, Norge och Danmark strejkar nu för högre lön och bättre arbetsvillkor men det sättet stor press på markpersonalen.
Sofia Broomé Publicerad 25 april 2019, kl 11:01
Sören Andersson/TT
Sist SAS piloter strejkade var i juni 2016. Sören Andersson/TT

Strejken berör nästan samtliga SAS-piloter och kommer att påverka cirka 70 procent av SAS flygningar. 30 procent av flygningarna kommer att göras av bolagets samarbetspartners. SAS erbjuder resenärer med flyg bokade på fredag, lördag, söndag och måndag att boka om sina flygbiljetter, skriver TT. 

Unionen har medlemmar bland både kabinanställda och markpersonalen på SAS. Enligt Martin Johansson som är ordförande för SAS tjänstemannaförening, alltså markpersonalen, kommer strejken att innebära stora påfrestningar för markpersonalen, men han vill inte kommentera pilotstrejken:

– Det blir upp till piloterna och SAS att uttala sig om detta, säger han. 

Högre löner och bättre arbetsvillkor är huvudorsakerna till konflikten. SAS Pilot Group, SPG, la ett strejkvarsel den 2:a april. SPG samlar 95 procent av SAS piloter. Medlare har satts in i konflikten, något som båda parter välkomnat.

Enligt Svenskt Näringsliv är piloternas löner är höga men inte i nivå med andra europeiska piloters. Medellönen för svenska SAS-piloter är 93 000 kronor i månaden inklusive tillägg och traktamenten. SAS-piloterna menar dock att de har halkat efter lönemässigt, skriver TT.

– Vi kan bevisa att vi har halkat efter både på tjänstgörings- och på lönebiten. Vi har ställt upp och hjälpt företaget och nu när det går det bra för SAS önskar vi få prata om de skillnader som gjort att vi halkat efter säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening till TT.

Kollega har sökt representanter för kabinklubben på SAS för en kommentar men klubben har avböjt att kommentera. 

Strejk

Ersättning efter strejk – fråga för EU

Omkring 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar under förra årets pilotstrejk mot SAS. Nu vill Attunda tingsrätt att EU-domstolen ska avgöra om strejk är en extraordinär händelse och om resenärerna har rätt till kompensation.
David Österberg Publicerad 21 januari 2020, kl 15:54
Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT
Enligt SAS är det bekymmersamt att domstolar i olika EU-länder gör olika tolkningar av om strejk är en extraordinär händelse. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

I slutet av april förra året inleddes den sju dagar långa pilotstrejken på SAS. Strejken lamslog SAS flygtrafik och 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar. Flygbolaget erbjöd resenärerna fria ombokningar, avbokningar och i vissa fall biljetter med andra flygbolag.

Däremot ville SAS inte betala någon kompensation eftersom strejken, enligt bolagets mening, var en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.

I början av hösten ansåg även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att SAS inte behövde betala någon ersättning.

Läs mer: Drabbade resenärer förlorade mot SAS

En passagerare drev frågan vidare till Attunda tingsrätt. Tingsrätten har nu begärt ett förhandsavgörande av EU-domstolen om hur ”extraordinära omständigheter” ska tolkas. Enligt ett pressmeddelande från tingsrätten kommer utgången i målet att få prejudicerande betydelse för ett stort antal andra passagerare som begärt ersättning från SAS.

Attunda tingsrätt vill också veta om det spelar någon roll vilken inställning arbetsgivare och fack har haft till förlikningsförslag från medlare. I väntan på beslut från EU-domstolen är målet vilande.

Även företaget Airhelp, som hjälper flygresenärer att kräva ersättning från flygbolag, har meddelat att de ska driva ärendet i EU-domstolen.

I ett mejl till Kollega skriver Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, att de välkomnar en prövning i EU-domstolen och att frågan har stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU. 

SAS anser också att det är bekymmersamt att domstolar i olika medlemsstater gör olika tolkningar av om en strejk är en extraordinär händelse. Om EU-domstolen kommer fram till att strejken inte var extraordinär kommer de passagerare som har rätt till det få kompensation.