Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Pilotstrejk ger markpersonal mer att göra

Runt 1 500 SAS-piloter i Sverige, Norge och Danmark strejkar nu för högre lön och bättre arbetsvillkor men det sättet stor press på markpersonalen.
Sofia Broomé Publicerad
Sören Andersson/TT
Sist SAS piloter strejkade var i juni 2016. Sören Andersson/TT

Strejken berör nästan samtliga SAS-piloter och kommer att påverka cirka 70 procent av SAS flygningar. 30 procent av flygningarna kommer att göras av bolagets samarbetspartners. SAS erbjuder resenärer med flyg bokade på fredag, lördag, söndag och måndag att boka om sina flygbiljetter, skriver TT. 

Unionen har medlemmar bland både kabinanställda och markpersonalen på SAS. Enligt Martin Johansson som är ordförande för SAS tjänstemannaförening, alltså markpersonalen, kommer strejken att innebära stora påfrestningar för markpersonalen, men han vill inte kommentera pilotstrejken:

– Det blir upp till piloterna och SAS att uttala sig om detta, säger han. 

Högre löner och bättre arbetsvillkor är huvudorsakerna till konflikten. SAS Pilot Group, SPG, la ett strejkvarsel den 2:a april. SPG samlar 95 procent av SAS piloter. Medlare har satts in i konflikten, något som båda parter välkomnat.

Enligt Svenskt Näringsliv är piloternas löner är höga men inte i nivå med andra europeiska piloters. Medellönen för svenska SAS-piloter är 93 000 kronor i månaden inklusive tillägg och traktamenten. SAS-piloterna menar dock att de har halkat efter lönemässigt, skriver TT.

– Vi kan bevisa att vi har halkat efter både på tjänstgörings- och på lönebiten. Vi har ställt upp och hjälpt företaget och nu när det går det bra för SAS önskar vi få prata om de skillnader som gjort att vi halkat efter säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening till TT.

Kollega har sökt representanter för kabinklubben på SAS för en kommentar men klubben har avböjt att kommentera. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Strejk

Unionen trappar upp Teslastriden

Trycket ökar i Teslakonflikten. Idag varslar Unionen om blockad mot J&B Maskinteknik AB, som utför service på Teslas verkstäder.
– Syftet är att försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef.
Ola Rennstam Publicerad 7 november 2024, kl 15:32
Unionen trappar upp Teslastriden. Till vänster en bilverkstad, till höger en Tesla-bil.
Unionen lägger nya sympatiåtgärder för att få Tesla att teckna kollektivavtal. Åtgärderna innebär att J&B Maskinteknik inte får lov att laga viktig utrustning på Teslas verkstäder runt om i landet. Foto: Fredrik Sandberg/TT/David Zalubowski/AP.

Teslastrejken har pågått i drygt ett år. Hittills har fackförbundet IF Metalls försök att få till kollektivavtal på Elon Musks bilföretag varit fruktlösa. Teslas svenska dotterbolag har ständigt hittat nya sätt att runda fackens olika blockader och tycks inte ha några planer på att vika sig.

Unionen gav sig in i konflikten i början av maj. Då varslade förbundet om blockad mot Dekra Industrial AB, som bland annat utför besiktning av de fordonslyftar som Tesla använder vid sina verkstäder. Därefter har Unionen varslat om sympatiåtgärder mot två andra företag i samma bransch i syfte att öka trycket i frågan.

Konflikten mot Tesla utökas

I måndags eskalerade konflikten ytterligare när Unionen varslade om blockad mot Tekniska Verken. Dessa sympatiåtgärder gäller arbete vid Teslas laddstationer i Linköping och Katrineholm. Och nu är det dags igen. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad vid J&B Maskinteknik AB. Företaget utför regelbundet service och lagning av viktig utrustning vid Teslas verkstäder. Sympatiåtgärden innebär att J&B kommer vara förhindrade att utföra dessa uppgifter framöver. Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt tror att åtgärderna kommer bli kännbara för Tesla.

– Vår bedömning är att det kommer försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, det här är lite bredare än tidigare varsel. Syftet är att understödja IF Metall och hjälpa dem att öka trycket på Tesla så att de tecknar kollektivavtal, säger han.

Kan Tesla inte bara anlita en annat företag som lagar deras utrustning? 
Absolut, självklart är det en fråga som vi följer. Men vi bedömer att det finns ett kunnande hos våra medlemmar på J&B som inte är helt enkelt att ersätta.

Vilken effekt har Unionens tidigare sympatiåtgärder haft?
If Metall uppger att våra åtgärder har gjort det besvärligt och kostsamt för Tesla att bedriva sin verksamhet, men uppenbarligen inte tillräckligt besvärligt så att de valt att teckna avtal. 

Unionen har en hel del medlemmar på Tesla, vad säger de om era konfliktåtgärder och vill de ha kollektivavtal?
– Det finns en pågående dialog. Som alltid i medlemsgrupper finns det olika uppfattningar men jag bedömer att det finns en acceptans hos våra medlemmar på Tesla kring sättet vi i Unionen gör det här på.

Unionens sympatiåtgärder mot Tesla

J & B Maskinteknik Aktiebolag
Unionen varslade den 7 november. Företaget utför regelbundet arbete på Teslas verkstäder med att bland annat serva och laga viktig utrustning som behövs på en verkstad. Konflikten bryter ut den 19 november - om Tesla inte tecknar kollektivavtal innan dess.

Tekniska Verken AB
Unionen varslade den 4 november.  Företaget installerar och underhåller Teslas laddstationer, blockaden syftar till att förhindra att el nyansluts till Teslas laddstolpar i Katrineholm och Linköping. Konflikten bryter ut den 15 november.

Kiwa Sweden AB, DEKRA Industrial AB, Qvalify AB
Sympatiåtgärder på DEKRA Industrial AB (14 maj), KIWA Sweden AB (4 juli) och Qvalify AB (3 oktober). Samtliga företag besiktigar utrustning som Tesla använder på sina verkstäder.