Kollegas nyhetsbrev
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Är du Unionenmedlem? Prenumererar du inte redan på Kollegas utmärkta nyhetsbrev? Du registrerar dig via länken nedan, och får Kollegas bästa nyheter och tips direkt i din inkorg!
Ett cv är ett säljbrev som ska ta dig till intervju - och inget annat. Det förklarar Monica Renstig som har en bakgrund som ekonom, journalist och karriärrådgivare.
De senaste 20 åren har hon hjälpt omkring 2 500 personer att hitta sina styrkor och nästa steg i sin karriär och formulera ett bra cv. Nu håller hon peppande föredrag och skriver böcker i ämnet.
Du har 5-10 sekunder på dig att väcka intresse
I den senaste boken, Planka CV (Samhällsförlaget), bjuder hon bland annat på färdiga cv:n. Det handlar inte om fusk utan om en steg för steg-metod för att komma fram till vad det är för jobb man vill ha samt cv-mallar att hämta inspiration av.
– Det är en konst att kunna formulera sig. Om man inte är så van vid det så ska man kunna hitta olika goda formuleringar och tänka att de passar in även på mig, säger Monica Renstig.
Omfånget på en bra jobbansökan, oavsett om den är spontan eller svaret på en annons, utgörs enligt henne av ett intressebrev på max en halv A4-sida och ett cv på max en sida. Ett säljande cv är varken ett oförvitlighetsintyg eller en lång uppräkning av alla utbildningar man har gått eller jobb man har haft. Vilket är en vanlig missuppfattning.
– Man ska ta fram det som är relevant för det jobb man söker, eller det jobb man skulle vilja ha om ansökan är spontan. Till intervjun kan man ta med sig alla andra papper, säger Monica Renstig.
Svenskar är till skillnad från amerikaner generellt dåliga på att skriva cv, menar hon. Men nu börjar trenden att svänga och fler lägger krut på att lyfta fram vad man åstadkommit samt styrkor och kompetenser i cv:t.
– Hemligheten är att identifiera sina styrkor och att snabbt förmedla dem. Man har bara 5-10 sekunder på sig att väcka intresse.
Utforska vad du är bra på
I det perfekta cv:t sammanfattar man med en mening vem man är och vad man kan erbjuda, som i det här exemplet hämtat ur boken: ”Projektledare och koordinator som kan öka den debiterbara tiden”.
Steg två lyfter man fram sina färdigheter och kompetenser. Till sist listar man ett urval av sina senaste jobb samt utbildningar som styrker det man tidigare skrivit.
Innan man sätter igång med att skriva cv så rekommenderar hon att man metodiskt utforskar vad man är bra på och vad man vill göra. Monica Renstig rekommenderar bland annat att man tar fram sina tre bästa prestationer som underlag för sitt cv.
– När man väl sätter sig ner och går igenom det här så underskattar de flesta vad de har gjort. Hitta något som gör att du sticker ut. Har du gjutit olja på vågorna, ökat trivseln i personalgruppen eller botat en patient? Eller så lyfter du fram något mätbart resultat. Det kan också vara någon privat prestation, som att du ordnat en körresa. Alla människor har något som gör dem unika.
Cajsa Högberg
INVENTERA DINA KOMPETENSER
Eleonor Björch Lowe hade en pirrig känsla i magen. Hon hade sökt ett spännande jobb i mediebranschen som hon verkligen ville ha, och företaget verkade gilla henne.
– De var jättenöjda efter första intervjun och ville gå vidare med mig. Det skulle först bli personlighetstest, IQ-test och sedan intervju med en högre chef. Och det var ju inga konstigheter, säger Eleonor Björch Lowe.
Processen rullade på, hon kände att hon verkligen hade en chans att få det här jobbet. Förlaget meddelade att de valt ut några få kandidater som skulle få göra ett arbetsprov i form av förslag på tre produkter som bolaget skulle kunna sälja.
– Det var ju en hel del jobb med att kolla marknaden för de här idéerna, hitta potentiella personer som kunde producera och kolla trender utomlands. Det krävdes mycket research och jag ägnade hela två arbetsdagar åt förberedelserna, dessutom under min semester.
Powerpointpresentationen, komplett med marknadsundersökning och allt, gick fint. Eleonor Björch Lowe upplevde att hon hade presterat sitt absolut bästa, cheferna var också nöjda och bad slutligen om referenser som de ringde upp och hade långa samtal med. Sedan hände … ingenting.
Två veckor gick utan ett pip.
– Det kändes ju rätt konstigt så till slut skickade jag ett mejl, skrev lite glatt att jag var nyfiken på hur det gick.
Svaret som kom några dagar senare från en av cheferna blev en chock. ”Jag är jätteledsen att behöva meddela dig det här, men vi kommer inte tillsätta den här tjänsten.” Men han skrev även att om de hade gjort det, skulle Eleonor Björch Lowe ha fått jobbet. ”Vi var jättenöjda med allting.”
– Jag trodde att han skojade. Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något. Hade de åtminstone sagt att det var ett plötsligt beslut om nedskärningar, eller att jag var en av två slutkandidater och att den andra fick jobbet, så hade jag ju kunnat förstå. Men jag fick ingen förklaring.
Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något
En SEO-specialist (expert på sökordsoptimering) som vi kan kalla Henrik har en liknande upplevelse. Han blev kontaktad av ett företag som tyckte att han skulle passa perfekt hos dem. Kul att testa något nytt, tänkte Henrik.
Först blev det intervju, sedan ett mejl med tio djupgående frågor om hans arbetsprocesser och tidigare erfarenheter. Henrik svarade noggrant.
– Kort efter kom ytterligare tolv frågor som var ännu mer detaljerade, denna gång om Metaannonsering, målgruppsegmentering, kampanjuppföljning, konverteringsdrivande material och ett logiktest. Jag presterade nästan felfritt, berättar Henrik.
Slutligen blev han kallad till en andra intervju, där attityden från arbetsgivaren var lite mer nonchalant. Frågorna haglade: ”Om jag ska köpa vårt företagsnamn i Google Sök, hur mycket får jag betala? Hur funkar egentligen budgivningen i Google Ads? Hur hade du ökat klicken i våra nyhetsbrev? Hur ser man vilken målgrupp som klickar var i ett nyhetsbrev?”
Henrik gjorde återigen sitt allra bästa och lite senare hörde företaget av sig och meddelade att de hade gått vidare med andra kandidater. Sådant händer, resonerade Henrik. Däremot efterlyste han feedback, men trots flera påstötningar fick han aldrig något svar på varför han ratats.
– Jag fattar att man inte kan ge feedback till alla som söker ett jobb. Men det var ju de som hörde av sig till mig! Lägger man då lägger ner timmar på långa tester och djupgående frågor borde man väl åtminstone få ett svar?
Han lämnades med en känsla av tomhet: ”Vad gör jag som inte duger? Hur undviker jag att göra samma misstag igen?”
– Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb. Men i dag jobbar jag på ett företag där rekryteringsprocessen var jättesmidig och där jag kände mig både sedd och uppskattad.
Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb
Eleonor Björch Lowe å sin sida,blev förbannad. Även hon kände sig utnyttjad.
– Jag gav dem alla de här idéerna, all min research. Jag säger inte att de tänkte stjäla mina idéer, men det var så det kändes.
Hon mejlade företaget och uttryckte sin besvikelse över hanteringen, och fick ett snorkigt svar från HR som menade att man inte kunde förvänta sig att få ett jobb bara för att man sökt det.
– Men det handlade ju inte om det, vilket jag också svarade dem. Utan om att jag lägger ner så mycket tid, lämnar mina referenser och sedan hör man ingenting förrän man själv kontaktar dem – det är så otroligt dåligt skött. Jag skickade faktiskt en faktura för 16 timmars arbetstid. Förväntade mig inte alls att de skulle betala, det var mest för att markera. Men de betalade.
Lärdomarna tog hon med sig till sitt nuvarande jobb på tidningsförlaget Aller Media, där hon själv har ett visst rekryteringsansvar. Då påminns hon om vikten av att visa respekt för arbetssökande och den tid de lägger ner.
– Man kan inte svara alla som söker personligen, men ett automatiserat mejl är bättre än inget alls. Viktigast av allt är att vara tydlig från början med hur rekryteringsprocessen går till, och att höra av sig även om det är för att meddela att man ännu inte har något besked.
Text: Pernilla Fredholm.