Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så skriver du ett perfekt cv

Pang på rödbetan! Så ska det perfekta cv:t skrivas. Monica Renstig, cv-expert, vet hur du lyckas med din jobbansökan. Planka hennes mall!
Publicerad
Kvinna skriver jobbansökningar på genomskinligt bord.
Foto: Colourbox

Ett cv är ett säljbrev som ska ta dig till intervju - och inget annat. Det förklarar Monica Renstig som har en bakgrund som ekonom, journalist och karriärrådgivare.

De senaste 20 åren har hon hjälpt omkring 2 500 personer att hitta sina styrkor och nästa steg i sin karriär och formulera ett bra cv. Nu håller hon peppande föredrag och skriver böcker i ämnet.

Du har 5-10 sekunder på dig att väcka intresse

I den senaste boken, Planka CV (Samhällsförlaget), bjuder hon bland annat på färdiga cv:n. Det handlar inte om fusk utan om en steg för steg-metod för att komma fram till vad det är för jobb man vill  ha samt cv-mallar att hämta inspiration av.

– Det är en konst att kunna formulera sig. Om man inte är så van vid det så ska man kunna hitta olika goda formuleringar och tänka att de passar in även på mig, säger Monica Renstig.

Omfånget på en bra jobbansökan, oavsett om den är spontan eller svaret på en annons, utgörs enligt henne av ett intressebrev på max en halv A4-sida och ett cv på max en sida. Ett säljande cv är varken ett oförvitlighetsintyg eller en lång uppräkning av alla utbildningar man har gått eller jobb man har haft. Vilket är en vanlig missuppfattning.

– Man ska ta fram det som är relevant för det jobb man söker, eller det jobb man skulle vilja ha om ansökan är spontan. Till intervjun kan man ta med sig alla andra papper, säger Monica Renstig.

Svenskar är till skillnad från amerikaner generellt dåliga på att skriva cv, menar hon. Men nu börjar trenden att svänga och fler lägger krut på att lyfta fram vad man åstadkommit samt styrkor och kompetenser i cv:t.

– Hemligheten är att identifiera sina styrkor och att snabbt förmedla dem. Man har bara 5-10 sekunder på sig att väcka intresse.

Utforska vad du är bra på

I det perfekta cv:t sammanfattar man med en mening vem man är och vad man kan erbjuda, som i det här exemplet hämtat ur boken: ”Projektledare och koordinator som kan öka den debiterbara tiden”.

Steg två lyfter man fram sina färdigheter och kompetenser. Till sist listar man ett urval av sina senaste jobb samt utbildningar som styrker det man tidigare skrivit.

Innan man sätter igång med att skriva cv så rekommenderar hon att man metodiskt utforskar vad man är bra på och vad man vill göra. Monica Renstig rekommenderar bland annat att man tar fram sina tre bästa prestationer som underlag för sitt cv.

– När man väl sätter sig ner och går igenom det här så underskattar de flesta vad de har gjort. Hitta något som gör att du sticker ut. Har du gjutit olja på vågorna, ökat trivseln i personalgruppen eller botat en patient? Eller så lyfter du fram något mätbart resultat. Det kan också vara någon privat prestation, som att du ordnat en körresa. Alla människor har något som gör dem unika.

Cajsa Högberg

Gör så här!

INVENTERA DINA KOMPETENSER

  • Ta reda på vad du vill och vad du kan och hur bra du kan det jämfört med andra.
  • Identifiera din grundläggande kompetens – men förväxla den inte med allmänna personliga egenskaper om ”samarbetsförmåga” eller ”noggrann med detaljer”.
  • Försök att hitta dina tre bästa kompetenser – det som du är extra bra på och det som kan överföras till andra yrken.
  • Tänk på vad du faktiskt utförde på varje arbetsplats. När var det roligast, finns det något du är extra stolt över och vad fick du beröm för att ha klarat av bra? Skriv ner alla resultat och prestationer och hur du nådde dem.
  • Beskriv tillvägagångssätt med aktiva verb som ”mäta”, ”skapa”, ”räkna”, ”analysera” eller ”konstruera”. Gör en systematisk lista. De tre verb som används mest är dina tre bästa kompetenser.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så hittar du de dolda jobben

Sex av tio arbetssökande tjänstemän hittar sitt nya jobb på den dolda arbetsmarknaden – alltså tjänster som inte annonseras. Här är knepen för att lyckas.
Publicerad 3 oktober 2024, kl 06:03
Cirka 60 procent av alla tjänstemän hittar jobb via den dolda arbetsmarknaden. Att nätverka är avgörande för att upptäcka dessa möjligheter. Besök branschmässor, seminarier och använd LinkedIn aktivt för att bygga relationer och hitta ditt nästa jobb. Foto: Colourbox/Stina Stjernkvist/TT.

Artikeln i korthet

  • Cirka 60 procent av alla tjänstemän hittar jobb via den dolda arbetsmarknaden. Att nätverka är avgörande för att upptäcka dessa möjligheter. 
     
  • Bygg ditt kontaktnät genom att prata med grannar, delta i branschevenemang och vara aktiv på LinkedIn.
     
  • Kontakta företag för korta möten och lär dig mer om deras verksamhet för att skapa värdefulla kontakter.

Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg och är granskad av Kollegas webbredaktör.  Läs Kollegas AI-policy här.

Majoriteten av alla tillsatta tjänster handlar om så kallade dolda jobb. Det är tjänster som av en eller annan anledning aldrig utannonserats. Orsakerna kan vara flera, berättar Jonas Mauritzson, specialist på jobbsökning på omställningsorganisationen TRR.

– Det kan handla om allt från internt tillsatta vakanser till att arbetsgivaren tycker att en rekryteringsprocess tar för lång tid och är för kostsam.

– Det kan också vara så att man är på väg att införa en ny roll på företaget men inte riktigt landat i hur tjänsten ska se ut, eller helt enkelt att en medarbetare sett ett behov och rekommenderat någon i sitt nätverk för arbetsgivaren.

Prata med grannen om att du letar jobb

Jonas Mauritzson, TRR, porträttbild.
Jonas Mauritzson, TRR. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Jonas Mauritzson berättar att omkring 60 procent av TRR:s arbetssökande hittar nya jobb via den dolda arbetsmarknaden. Han menar att statistiken talar sitt tydliga språk och betonar därför vikten av nätverkande då man är arbetssökande.

Att hålla sig framme och utveckla sitt kontaktnät är därför nyckeln till att finna de dolda jobben. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en förstahandskontakt som leder en dit utan kan även vara en andra- eller tredjehandskontakt. 

– Säg att du berättar för din granne att du letar efter ett nytt jobb, grannen i sin tur känner någon som arbetar exakt med det du vill göra. Hen sammankopplar er, vilket leder till ett möte och kanske även en anställning.

Andra exempel på hur man hittar dolda jobb kan vara att man besöker branschintressanta mässor och seminarier. Förutom att vidga sitt kontaktnät är det ett naturligt sätt att lära känna representanter från olika företag, och man får även tillfälle att ställa frågor, presentera sig själv och kanske även boka möten.

Kontakta folk på Linkedin

Jonas Mauritzson nämner också Linkedin som ett självklart forum att synas på när man är arbetssökande.

– Men var inte en passiv åskådare. Var aktiv. Ta kontakt med dem som jobbar där du skulle vilja jobba. Kommentera andras inlägg och lägg själv ut. 

Sist men inte minst vill Jonas Mauritzson slå ett slag för det som han kallar en ”informationsintervju”. 

– Det går ut på att du först via mejl kontaktar den arbetsplats du skulle vilja arbeta på och ber om några minuters telefonmöte. Tänkt på att kontakta en chef och inte HR-avdelningen eftersom de oftast fokuserar på andra slags frågor. Berätta att du är intresserad av företaget och skulle vilja lära dig lite mer om hur de arbetar.

Var påläst och ställ frågor

Jonas Mauritzson betonar vikten av att vara påläst och väl förberedd med frågor.

– Tänk på att samtalets primära syfte är att få information som du senare kan ha nytta av när du söker jobb hos företaget, även om du såklart ska vara beredd att berätta att du söker jobb om frågan dyker upp.

Han inser att en del chefer inte kommer att ha tid att ta samtal eller träffas, men påpekar att det alltid är värt ett försök och att de flesta faktiskt blir smickrade av att få berätta om sitt arbete.

Hittade jobb genom inlägg på Linkedin

Katia Nevalainen, porträttbild.
Katja Nevalainen.

En som har lyckats att hitta jobb via den dolda arbetsmarknaden är Katja Nevalainen, 51. Hon arbetar i dag som cirkularitetsexpert och har stor erfarenhet av att söka dolda jobb.

– Första gången jag hörde talas om den dolda arbetsmarknaden var redan för över tio år sedan. Då pratades det om att upp mot 80 procent av alla lediga tjänster tillsattes via kontakter.

När hon själv blev arbetslös från ett bostadsutvecklingsföretag började hon söka på jobbannonser.

– Jag blev kallad till ett tjugotal intervjuer. Men föll alltid på målsnöret, antingen var jag för senior, hade för höga löneanspråk eller saknade någon specifik kompetens. Det är ju inte helt lätt i Sverige att hitta nytt jobb efter att man fyllt 50.

Förvånad över responsen

Katja Nevalainen började fundera över hur hon skulle hitta jobben som inte utannonseras.

– Inspirerad av en Linkedin-kontakt lade jag upp ett inlägg där jag berättade om min situation, vem jag var, vad jag kunde och vilka slags jobb jag var intresserad av. Då var jag ganska bred i mina önskemål.

Hon blev förvånad över vilken respons hon fick. Vissa Linkedin-kontakter vidarebefordrade jobbannonser de hade sett andra föreslog förutsättningslösa möten.

Ett av dessa möten handlade om ett företag som skulle införa en ny roll som de trodde skulle passa hennes kompetens. Intervjun gick bra och Katja Nevalainen började på bolaget. Men hon hann bara arbeta i sex månader innan hon blev uppsagd och arbetslös på nytt.

– Först tänkte jag, inte nu igen, men i slutändan var det bra det som skedde.

För med nya rollen kom många utmaningar.

– Rollen jag axlade visade sig vara väldigt otydlig. Jag tror inte de själva visste vad som skulle höra till mina arbetsuppgifter när de anställde mig.

Katja Nevalainen pekar på att just den utmaningen kan vara ganska karakteristisk när nya yrkesroller skapas på ett företag.

– Ibland är en ny roll inte specificerad. Den kan vara otydlig och uppfattas på ett sätt av den som fått rollen och på ett annat sätt av arbetsgivaren. Därför är det viktigt att få en ordentlig arbetsbeskrivning innan man tackar ja till en nyinstiftad roll.

Tydlig med vilka roller hon sökte

Efter uppsägningen lade Katja Nevalainen ut ett nytt inlägg på Linkedin. Den här gången specificerade hon tydligare vilka typer av roller hon sökte. Det var en bra strategi.

Även denna gång var det många som hörde av sig med tips på jobb och förutsättningslösa möten. Ett av svaren fick hon från en branschkollega vars nuvarande arbetsplats pratade om att rekrytera för en ny roll.

– Skillnaden här var att arbetsgivaren tydligare visste vilka områden och arbetsuppgifter som skulle ingå i rollen, och rollen har formats lite allt eftersom. Det är här jag arbetar i dag och jag trivs väldigt bra.

Text: Katarina Markiewicz

Andel dolda job

  • Det finns olika uppskattningar av hur stor andel av jobben som är dolda och de skiljer sig över tid.
  • Den andel som Arbetsförmedlingen numera oftast använder är cirka 70 procent och gäller arbetsmarknaden som helhet. Enligt TRR är siffran 60 procent om man enbart ser till tjänstemän.