Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så blir du headhuntad

Headhunting blir allt vanligare på svensk arbetsmarknad. Med rätt profil på Linkedin och lite mingel får du jobben att komma till dig.
David Österberg Publicerad
Man i kostym bakom bilder och Linkedin-symboler.
Linkedin är en viktig faktor för att bli hittad av rekryterare. Foto: Colourbox.com

Under många år var annonsering den vanligaste rekryteringsmetoden. Men headhunting – eller search – blir allt vanligare. Det innebär att ett företag som vill nyanställa vänder sig till en rekryterare som söker upp lämpliga kandidater.

— Runt 60 procent av alla som arbetar söker inte nytt jobb, men kan tänka sig att byta om rätt uppdrag dyker upp. Och för en arbetsgivare är det ofta en fördel att anställa en person som söker sig till något, snarare än bort från något, säger Mats Kullenberg, vd för rekryteringsbolaget Dreamwork.

Jakten på den perfekta kandidaten börjar med ett besök på företaget som ska anställa. Rekryteraren gör en noggrann kravspecifikation för att öka chanserna att rätt person hamnar på rätt plats.

— De flesta företag rekryterar inte så ofta. Därför blir vår roll också att vara konsultativa och ifrågasättande. Är det här verkligen vad ni behöver på sikt? Ibland får vi företagen att inse att de letar efter en Jesusfigur och att de kanske tvingas nöja sig med en lärjunge, eller till och med en kardinal, beroende på hur stor brist det är på kandidater i en viss bransch. Vi rekryterar i första hand chefer och specialister och efterfrågan är oerhört hög just nu. De flesta bolag går bra och det är kandidaternas marknad, säger Mats Kullenberg.

Sökandet efter lämpliga kandidater sker främst på Linkedin. Rekryterarna på Dreamwork arbetar med ett särskilt verktyg som gör det möjligt att leta bland Linkedins tre miljoner medlemmar. Mats Kullenberg är övertygad om att de traditionella jobbannonserna är på väg bort och att Linkedin blir allt viktigare. 

— Att rekrytera en ingenjör, IT-utvecklare eller löneadministratör via annons är nästan omöjligt. Där blir search oundvikligt. Och jag tror inte att det dröjer länge innan headhunting även kommer till kollektivsidan, säger han.

När rekryterarna har hittat lämpliga kandidater tar de kontakt för att höra om det finns intresse att byta arbetsgivare. Därefter väntar intervjuer och personlighetstester och till slut presenteras mellan en och tre kandidater för uppdragsgivaren.

Är det smickrande att bli kontaktad av en headhunter?
— Det tycker nog de flesta. Och det är det också. Vi letar ju bara upp folk som är duktiga, som andra har pratat gott om och som har gjort bra saker.

Hur ökar man sina chanser att bli headhuntad?
— Var aktiv på Linkedin. Där är alla headhunters. Din profil och ditt cv ska vara uppdaterade, med en proffsig bild och rätt rubrik under titeln. När vi gör vår första sökning använder vi algoritmer och söksträngar. Om man har skrivit ”looking for new opportunities” i stället för ”kommunikationschef” riskerar man att sökningen missar.

— Nätverka både digitalt och i verkligheten. Var aktiv i idrottsföreningar, gå på mingel, ta ideella uppdrag, gå på seminarier. Se till att du är där representanter för näringslivet är.

SÅ SKAPAR DU EN BRA LINKEDINPROFIL

  • Använd en profilbild. Det ska vara en ansiktsbild och du får gärna le på bilden.
  • Använd nyckelord i din rubrik för att underlätta för andra att hitta dig via sökfunktionen.
  • Skriv en bra sammanfattning. Bygg texten i jag-form och använd nyckelord som du vill förknippas med. Lägg in bilder och videoklipp.
  • Sammanfatta din roll, viktiga insatser och kunskaper. Utnyttja storytelling och berätta en kortfattad och bra historia om dig själv.
  • Nämn ideella uppdrag, utmärkelser och hedersuppdrag.
  • Gå med i relevanta grupper, följ nyhetsflöden och företag.
  • Be relevanta människor att rekommendera dig.
  • Lista minst tio kärnkompetenser.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.