Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så blir du headhuntad

Headhunting blir allt vanligare på svensk arbetsmarknad. Med rätt profil på Linkedin och lite mingel får du jobben att komma till dig.
David Österberg Publicerad 12 februari 2018, kl 11:17
Man i kostym bakom bilder och Linkedin-symboler.
Linkedin är en viktig faktor för att bli hittad av rekryterare. Foto: Colourbox.com

Under många år var annonsering den vanligaste rekryteringsmetoden. Men headhunting – eller search – blir allt vanligare. Det innebär att ett företag som vill nyanställa vänder sig till en rekryterare som söker upp lämpliga kandidater.

— Runt 60 procent av alla som arbetar söker inte nytt jobb, men kan tänka sig att byta om rätt uppdrag dyker upp. Och för en arbetsgivare är det ofta en fördel att anställa en person som söker sig till något, snarare än bort från något, säger Mats Kullenberg, vd för rekryteringsbolaget Dreamwork.

Jakten på den perfekta kandidaten börjar med ett besök på företaget som ska anställa. Rekryteraren gör en noggrann kravspecifikation för att öka chanserna att rätt person hamnar på rätt plats.

— De flesta företag rekryterar inte så ofta. Därför blir vår roll också att vara konsultativa och ifrågasättande. Är det här verkligen vad ni behöver på sikt? Ibland får vi företagen att inse att de letar efter en Jesusfigur och att de kanske tvingas nöja sig med en lärjunge, eller till och med en kardinal, beroende på hur stor brist det är på kandidater i en viss bransch. Vi rekryterar i första hand chefer och specialister och efterfrågan är oerhört hög just nu. De flesta bolag går bra och det är kandidaternas marknad, säger Mats Kullenberg.

Sökandet efter lämpliga kandidater sker främst på Linkedin. Rekryterarna på Dreamwork arbetar med ett särskilt verktyg som gör det möjligt att leta bland Linkedins tre miljoner medlemmar. Mats Kullenberg är övertygad om att de traditionella jobbannonserna är på väg bort och att Linkedin blir allt viktigare. 

— Att rekrytera en ingenjör, IT-utvecklare eller löneadministratör via annons är nästan omöjligt. Där blir search oundvikligt. Och jag tror inte att det dröjer länge innan headhunting även kommer till kollektivsidan, säger han.

När rekryterarna har hittat lämpliga kandidater tar de kontakt för att höra om det finns intresse att byta arbetsgivare. Därefter väntar intervjuer och personlighetstester och till slut presenteras mellan en och tre kandidater för uppdragsgivaren.

Är det smickrande att bli kontaktad av en headhunter?
— Det tycker nog de flesta. Och det är det också. Vi letar ju bara upp folk som är duktiga, som andra har pratat gott om och som har gjort bra saker.

Hur ökar man sina chanser att bli headhuntad?
— Var aktiv på Linkedin. Där är alla headhunters. Din profil och ditt cv ska vara uppdaterade, med en proffsig bild och rätt rubrik under titeln. När vi gör vår första sökning använder vi algoritmer och söksträngar. Om man har skrivit ”looking for new opportunities” i stället för ”kommunikationschef” riskerar man att sökningen missar.

— Nätverka både digitalt och i verkligheten. Var aktiv i idrottsföreningar, gå på mingel, ta ideella uppdrag, gå på seminarier. Se till att du är där representanter för näringslivet är.

SÅ SKAPAR DU EN BRA LINKEDINPROFIL

  • Använd en profilbild. Det ska vara en ansiktsbild och du får gärna le på bilden.
  • Använd nyckelord i din rubrik för att underlätta för andra att hitta dig via sökfunktionen.
  • Skriv en bra sammanfattning. Bygg texten i jag-form och använd nyckelord som du vill förknippas med. Lägg in bilder och videoklipp.
  • Sammanfatta din roll, viktiga insatser och kunskaper. Utnyttja storytelling och berätta en kortfattad och bra historia om dig själv.
  • Nämn ideella uppdrag, utmärkelser och hedersuppdrag.
  • Gå med i relevanta grupper, följ nyhetsflöden och företag.
  • Be relevanta människor att rekommendera dig.
  • Lista minst tio kärnkompetenser.
Söka jobb

Så skriver du ett perfekt cv

Hur skriver man ett cv? Ett bra cv kan vara det som tar dig hela vägen till intervju. Det ska vara konkret, snyggt och enkelt – och tala om vad just du kan bidra med. Så här gör du för att skriva ett bra cv.
David Österberg Publicerad 14 november 2022, kl 06:00
Man intervjuar kvinna i laptop och kollar på hennes cv.
Att få till ett riktigt bra cv kan vara en god hjälp på vägen till nytt jobb. Foto: Shutterstock

Dags att söka jobb! Men vad ska ett cv innehålla? Birgitta Möller är en av Sveriges främsta cv-experter och driver företaget Cvhjälpen. Flera år i rad har hon medverkat i den internationella karriärboken ”Modernize Your Resumé: Get noticed...Get hired”.

Grunden för att bra cv är att det är snyggt att se på, enkelt att hitta i och enkelt att förstå. Det ska vara konkret, kortfattat, visa vad du har gjort och vad du är bra på.

– Erfarenhet och utbildningar ska vara i omvänd kronologisk ordning, det vill säga med de senaste överst. Utbildningarna ska vara relevanta för det jobb du söker. Har du gått många utbildningar tar du med de fem viktigaste. Resten kan du lista i din Linkedin-profil. Fråga dig också om utbildningarna fortfarande är aktuella. Den som rekryterar ska veta vad det är för utbildning, säger Birgitta Möller.

Om du inte har en Linkedin-profil är det hög tid att du skaffar dig en. Den länkar du till med en klickbar länk.

Använd konkreta exempel

Ditt cv ska vara konkret. Det innebär bland annat att du ska visa vad som skiljer dig från andra som haft motsvarande jobb. Vad har du gjort som blev bra? Vilka initiativ har du tagit på tidigare arbetsplatser?

Birgitta Möller
Birgitta Möller

– Skriv inte att du är bra på att samarbeta, arbeta självständigt eller leda projekt. Ge i stället exempel som visar att du är det. Du ska inte heller skriva subjektiva bedömningar som ”resultatorienterad” eller ”strukturerad”. Använd dig i stället av storytelling som visar dina egenskaper, säger Birgitta Möller.

Det är svårt att säga exakt hur långt ett cv ska vara, men grundregeln är att det hellre ska vara kort än långt.

– Två sidor är okej, men jag brukar säga till mina kunder att de ska tänka max en sida för att tvingas prioritera.

Presentera fakta på ett spännande sätt

Fokus i ditt cv ska ligga på vad du har gjort, vad du kan och på vilket sätt dina kunskaper kan lösa det problem som den rekryterande arbetsgivaren har.

– Håll dig till fakta men presentera dem på ett spännande sätt med konkreta exempel. Det handlar om att marknadsföra sig själv och då måste det vara intressant. Många känner att de inte vill skryta, men våga ta ut svängarna lite.

Du behöver inte skriva ett helt nytt cv för varje jobb du söker, men det kan vara smart att anpassa det en aning.

– Läs annonsen noga och se till att få med de nyckelord som finns där. Det blir särskilt viktigt när det blir vanligare att AI gör första urvalet med hjälp av nyckelord.

Använd modernt språkbruk

Om det var längesedan du började jobba är det smart att se till att ditt cv känns modernt. Använd ett snyggt typsnitt som exempelvis Calibri och ändra sådant som känns daterat.

– Ändra ”gymnasielinje” till ”gymnasieprogram”. Räkna om gamla högskolepoäng till nya. Skriv kandidatexamen i stället för fil kand. Om dina tidigare titlar har varit företagsspecifika ändrar du till mer allmänna och sökbara titlar.

Hur viktigt är ett bra cv för att bli kallad till intervju?

– Det är viktigast. På första plats kommer cv:t, på andra Linkedin och på tredje det personliga brevet. En del arbetsgivare vill inte ens ha personliga brev.

5 tips för att skriva ett bra cv

  1. Lista erfarenhet och utbildning i omvänd kronologisk ordning. Senaste först.
  2. Sålla bland utbildningarna och ta med sådana som har relevans för jobbet du söker.
  3. Var konkret. Ge exempel på vad du har gjort bra.
  4. Skriv kort. Varje stycke ska vara max tre rader långt.
  5. Håll dig till fakta men presentera dem på ett spännande sätt. Skryt lite.