
För att sticka ut i mängden och fånga rekryterares uppmärksamhet gäller det att profilera sig och väcka intresse. Ord som används ofta känns lätt urvattnade och opersonliga.
Därför kan det vara bra att ha koll på de vanligaste orden på världens största professionella nätverk, Linkedin som har över 450 miljoner medlemmar, varav 2,6 miljoner i Sverige. Varje år släpps en lista på orden som förekommit mest frekvent i medlemmarnas profiler.
Svenskar i HR-branschen beskriver sig ofta som specialiserade och strategiska med ledarskapsförmåga. De är gärna passionerade och fokuserade experter, som är drivande i sin yrkesroll och ansvarstagande i sin personlighet, enligt Linkedins lista.
Så här undviker du klichéer i din profil:
Satsa på din sammanfattning
Första intrycket är viktigt. Förutom din profilbild är din sammanfattning en av de första sakerna människor ser när de besöker din profil. Se till att den ger en bra bild av dig som yrkesperson.
Skriv för dina kandidater
Skriv din sammanfattning för dina potentiella kandidater och beskriv ditt företags kultur, värderingar och vad det betyder för dig att vara en del av organisationen.
Illustrera din kompetens
Var du en av de bästa HR-cheferna i din tidigare roll? Visa det genom att exempelvis ladda upp projekt som blev framgångsrika på grund av kandidater som du rekryterade till företaget.
Källa: Linkedin
Gertrud Dahlberg
Undvik de här 10 orden när du söker jobb
De mest överanvända orden på Linkedin 2016 i Sverige inom området HR/rekrytering:
- Specialiserad
- Ledarskap
- Strategisk
- Passionerad
- Fokuserad
- Driven
- Erfaren
- Ansvarsfull
- Expert
- Generalist