Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Kolla upp din nya arbetsgivare

Sugen på att byta jobb? Om ditt nya arbete ska bli så bra som du tänkt dig, så tänk på att du kommer väl förberedd till anställningsintervjun och ställer de frågor som är viktiga för dig.
Anita Täpp Publicerad

- Ju mer du vet om företaget desto bättre underlag har du också för att fatta beslut om du ska tacka ja till tjänsten, säger Caroline Wiklund, coach på Unionen.

Frågor som kan vara relevanta att ställa kan exempelvis handla om ansvarsområden, struktur och form för arbetet, hur återkoppling och rapportering ska ske, hur organisationen är uppbyggd och hur man arbetar med kompetensutveckling.

- Ställ också gärna frågor som handlar om vilka förväntningar arbetsgivaren har på dig. Kanske är det något som behöver klargöras innan ni kan komma överens om tjänsten, säger Caroline Wiklund.

Hon tipsar också om att den som vill veta mer om den organisation man söker jobb hos och behöver rådgivning kan kontakta Unionens rådgivning.

- Då kan du exempelvis ta reda på om det finns kollektivavtal, eller hängavtal, och vad som i så fall regleras i avtalet mer exakt. Liksom om det har förekommit tvister mellan de anställda och arbetsgivaren. Till Unionen Direkt kan man också vända sig för att få hjälp att granska sitt anställningsavtal så att det är tydligt vilka villkor som kommer att gälla framöver.

Om det finns en facklig företrädare på arbetsplatsen så tala gärna med den personen för att få en ännu bättre bild av företaget och tjänsten.

- Om du känner till företaget och tror på dess värderingar och affärsidé, om din blivande roll liksom ledningens förväntningar på dig är tydligt definierade så minskar risken för framtida missförstånd och oenigheter avsevärt, säger Caroline Wiklund.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university