Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Rekordmånga går med i Unionens a-kassa

Det är rusning till Unionens a-kassa. De senaste dagarna har antalet medlemmar ökat med 1 000 personer per dygn.
Ola Rennstam Publicerad 25 mars 2020, kl 12:13
Colourbox
Det ökande antalet varsel gör att fler vill gå med i Unionens a-kassa. Colourbox

Under de tre första veckorna i mars varslades drygt 18 000 personer i Sverige om uppsägning, enligt siffror från Arbetsförmedlingen. Lägg där till masspermitteringar och en allmän oro inför den vikande konjunkturen. I coronavirusets spår ser allt fler om sitt hus. Och det märks inte minst på landets a-kassor.

I slutet av februari hade Unionens a-kassa 655 000 medlemmar, i dag är antalet 13 000 fler – en rekordstor ökning. Och bara den sista veckan har ansökningstrycket ökat ytterligare.

– Vi får 1 000 nya medlemmar varje dygn, framför allt har vi sett en ökning de senaste dagarna, säger Harald Petersson, chef på Unionens a-kassa.

Läs mer: Gå  med i a-kassan? Tänk på det här

Egenföretagare är en grupp som känner oro och som nu strömmar till Unionens a-kassa, enligt Harald Petersson. En annan grupp är personer som fram till nu känt sig trygga i sin anställning.

Läs mer: Krisande egenföretagare hoppas på statligt stöd

– De är något äldre och har tänkt att de sitter säkert men så plötsligt märker man att det kan komma ett stort varsel snart.

Läs mer: Varsel - så funkar det

Medlemsökningen innebär att de 180 personer som i dag arbetar på Unionen a-kassa kommer att behöva bli fler.

– Vi är bra bemannade men antalet ärenden kommer öka när varslen träder i kraft, vi räknar med en topp närmare sommaren. Så på sikt kommer vi behöva öka vår personalstyrka, säger Harald Petersson.

A-kassa

Sveriges a-kassor och fackförbund är skilda organisationer. Det betyder att om du endast är med i en a-kassa har du inte tillgång till inkomstförsäkringen och tvärtom.

För att få både a-kassa och inkomstförsäkring måste du alltså vara medlem i både ett fackförbund och en a-kassa. Du behöver dock inte vara med i samma a-kassa som det förbund du tillhör.

Den som varit medlem i a-kassan i minst tolv månader kan få inkomstbaserad ersättning, som mest 910 kronor per dag. Den som varit medlem kortare tid än ett år får en grundersättning på som mest 365 kronor per dag.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.