27 miljarder kronor motsvarar gott och väl den samlade bruttonationalprodukten för något mindre afrikanskt land. Så mycket vill regeringen, med understöd av Socialdemokraterna, plöja ned i Förbifart Stockholm, en motorväg väster om staden.
Kostnaden är gigantisk. Vägen, som till största delen ska gå i en tunnel, är det inte. Med sina 20,7 kilometer är den inte ens lång nog för ett halvt maratonlopp (vilket är synd eftersom det hade kunnat vara ett alternativt användningsområde den dag vi inte har råd att ta bilen längre).
Varje ynka kilometer kommer alltså att kosta 1,3 miljarder att bygga. Det är en summa som gör att man till och med bräcker den skandalomsusade tågtunneln genom Hallandsåsen.
Det trodde man aldrig. Det bygget, som startade 1992 och har kantats av mängder av miljöskandaler, måste vara det värsta exemplet på hur kostnader kan dra i väg bortom all kontroll. Vid byggstarten 1992 låg kalkylen på 900 miljoner. De senaste uppskattningarna landar på 10,5 miljarder för 8,6 kilometer tunnel när, eller snarare om, bygget blir klart 2015. En helt vansinnig kostnad. Men i ljuset av Stockholmssatsningen blir det ju nästan billigt, "bara" drygt 1,2 miljarder per kilometer.
Kanske handlar Förbifart Stockholm om ett slags omvänt storebrorskomplex. Bygger man nytt i huvudstaden ska man se till att det blir störst och dyrast.
Och dessvärre också sämst för miljön. Med Förbifart Stockholm lär koldioxidutsläppen öka kraftigt. Med tunneln genom Hallandsåsen förhåller det sig tvärtom, med hjälp av den ska godstransporter föras över till den mer miljövänliga järnvägen.