Eftersom Unionen inte kommit någon vart i de tidigare i förhandlingarna med arbetsgivarrepresentanten Svenska Flygbranschen, vänder sig nu förbundet direkt till de sex berörda flygbolagen - förutom de redan strejkande TUIfly, Novair och Primera Air är det Norwegian, City Airline och Malmö Aviation som inte velat gå med på en reglering av arbetstiden i sina avtal. Under onsdagen pågår möten med de olika bolagen på Unionens huvudkontor för att nå fram till en lösning på konflikten om schemaläggningsreglerna.
- Vi kommer att sitta med vart och ett av bolagen i sex parallella förhandlingar, säger Bo Hallberg, strejkgeneral och avtalsexpert på Unionen.
- Det är ytterst ovanligt att göra på det här viset, men det finns en tradition hos flygbolagen att ha enskilda avtal för varje bolag. Flygarbetsgivarna är fullt införstådda med upplägget och vi har förankrat det hos medlarna också.
Samtidigt som förbundet hoppas att dagens förhandlingar ska ge önskat resultat, förbereder man sig för att kunna trappa upp konflikten. Medlemmarna på Norwegian har kallats till ett möte på Arlanda på eftermiddagen och möten har under dagen också hållits i Bromma, Göteborg och Malmö. Syftet med medlemsmötena är att informera om läget, diskutera vad som händer, men också kolla hur medlemmarna ställer sig till att tas ut i strejk.
Fakta
Tidigare fanns nationella myndighetskrav som tillät max 45 timmars arbete på sju dygn. 2008 kom ett EU-direktiv som tillät arbetspass på upp till 60 timmar per sjudygnsperiod. Unionen har försökt förhandla fram ett centralt avtal om ett tak på 42 timmar/sjudygnsperiod.