De nya smarta mobiltelefonerna har i ännu högre utsträckning än tidigare gjort det möjligt att jobba var och när som helst. Och det är precis vad många tjänstemän gör. Att ständigt förväntas vara tillgänglig skaparnegativ stress hos väldigt många, visar en ny undersökning som Unionen gjort.
Av de tillfrågade tjänstemännen har 70 procent en mobiltelefon i sitt arbete, 80 procent av männen och 56 procent av kvinnorna. Av dem som har mobiltelefon i tjänsten är det 44 procent som kan ta emot jobbmejl i mobiltelefonen.
Tre fjärdedelar avgör själva när de börjar och slutar arbeta om dagarna. 27 procent känner sig ofta frustrerade av sitt jobb.
- Tillgängligheten skapar både frihet och stress. Det blir upp till den enskilde att sätta gränser och prioritera. Arbetsgivarna måste ta ansvar för att organisera arbetet så att alla får en chans att hinna med jobbet på ordinarie arbetstid. Stressade och frustrerade medarbetare påverkar hela organisationen negativt och därmed också företagens framtid, säger Åsa Johansson på Unionens enhet för Politik, opinion och påverkan.
Unionen anser att arbetsgivaren har ansvar för en god arbetsmiljö oavsett var arbetet sker och ska se till att regler och lagar efterföljs. Vid hög belastning och höga krav bör tid och möjlighet finnas till återhämtning. Arbete som tjänstemännen utför på tid utöver den ordinarie arbetstiden ska räknas som övertidsarbete. Sådant arbete ska vara beordrat i förväg eller godkännas i efterhand av arbetsgivaren.