Enligt uppgifter i Dagens Industri kan den ryske finansmannen redan under onsdagen vara beredd att föra över 270 miljoner kronor till Saab, och därmed stärka sitt inflytande i biltillverkaren samtidigt som Saab kan betala de fakturor som brådskar mest. Men kan Antonovs pengar bli Saabs räddning?
Det tror inte Martin Sköld, forskare och bilanalytiker vid Handelshögskolan i Stockholm.
- De är viktiga i det korta perspektivet. De kan vara en del av lösningen, men definitivt inte hela.
Antonovs pengar behövs för de akuta utgifterna, bland annat för att betala skulder till leverantörer. Men på sikt har Saab helt andra kapitalbehov, menar Martin Sköld.
- Framför allt måste man utveckla nya bilmodeller. På några års sikt behövs det 10 till 15 miljarder kronor.
Tidningsuppgifter talar om att Saab nu jagar finansiärer också på annat håll. Bland annat sägs man ligga i förhandlingar med kinesiska bilföretag. Martin Sköld utesluter inte att det kan vara en bra väg för Saab att gå.
- Saab har ett starkt varumärke som är förknippat med en innovativ produktdesign. Och på andra platser i världen har inte alla turer runt Saab är nu fått samma magnitud som här. Där kan det vara lättare att bygga med varumärket som bas.
Tror du på Saabs framtid?
- Allt står och faller med om de hittar några som går in med pengar. Det vore fantastiskt kul om de lyckades. Jag har en massa ljusa minnen kopplade till bilmodellen. Jag har vuxit upp i en Saabfamilj.
Svenåke Berglie, vd på underleverantörernas paraplyorganisation Fordonskomponentgruppen, har inte gett upp hoppet om Saab. Men allt hänger på att man lyckas locka nya finansiärer.
- Saab har torrt på pengar helt enkelt. En viktig orsak är att de inte sålt så mycket bilar som de tänkt sig. Nu behöver de mycket pengar så de kan bygga nya bilar och göra marknadssatsningar.
- En viktig lösning är att ordna med nya delägare. Leverantörerna förväntar sig få betalt för det som de levererat. De vill att Saab ska lyckas men det är också naturligt att det finns de som tvivlar.
Berglie är kritisk till hur Saab har handskats med sina finansiella bekymmer.
- Man borde ha sett likviditetskrisen tidigare och inte bara vinkat bort det som en morgonförkylning.