För många leder ordet kreativitet tankarna till fritt tänkande eller konst. Latinets creare betyder dock skapa, frambringa. Att tänka fritt är stort att verkligen skapa något är större.
Om medarbetarna ska vara kreativa måste de veta hur och varför. Med rätt förutsättningar kan alla bidra med någonting. Människor är kreativa, och det blir oftast bättre tillsammans. Det ena ger det andra.
- Grunden läggs i vardagsarbetet för att skapa en trygg och öppen miljö där människor trivs och blir bekräftade. Där man vågar ha vilda idéer och alla blir lyssnade på. Det skapar delaktighet och engagemang, säger Anders Richtnér, ekonomie doktor, som föreläser om kreativitet och innovation vid Handelshögskolan i Stockholm.
Men, understryker han, det krävs också struktur på arbetet med tydliga mål.
- Energin måste riktas åt ett specifikt håll och ha ganska tajta ramar för att det ska bli bra. Framför allt behövs mycket förarbete. Där ska man satsa rejält med krut, säger han.
De flesta vill gå på lösningen direkt, men risken är att man löser fel problem. Se och lyssna är Anders Richtnérs råd.
- Se till att så många som möjligt får medverka i insamlingen av information, inte minst säljare och kundsupport, det vill säga de som träffar och pratar med kunderna.
- Ibland krävs det att man tar ett steg tillbaka, säger Anders Richtnér. Lego tittade exempelvis på hur barn leker för att utveckla sina produkter vidare.
Ska man skapa en ny shoppingvagn, för att ta ett annat exempel, bör man börja med att studera hur de som redan finns används i butiken och fråga kunderna direkt.
- Det kan kännas frustrerande att man aldrig kommer igång med själva lösningen, när mycket tid går åt till insamling och analys. Men det blir fler och bättre idéer sedan. Och det blir enklare att prioritera när behoven kartlagts ordentligt. Den lösning man väljer måste alltid vägas mot någon form av affärsnytta. En idé kan vara bra men för dyr, säger Anders Richtnér.
När ska man vara kreativ? Ja, inte jämt, inte på alla möten. Det ska vara ett aktivt val och man utformar möten och arbete därefter. Alla ska veta vad som förväntas av dem.
- Det finns mängder av metoder som öppnar våra sinnen. Ta också fram spelregler för arbetet, hur ni ska bete er mot varandra under processens gång. Mycket kan tyckas självklart, men har ni pratat om det och blivit överens är det enklare för alla att leva efter reglerna.
När problemet definierats, insamling och omvärldsbevakning är klar, vidtar den mest kreativa fasen. Spåna, lek och ha roligt. Den vildaste idén kan vara den bästa, som skapar något helt nytt.
Sedan är det dags att sätta ned foten, ta beslut och gå vidare med någon eller några av de idéer som framkommit. Genomföra, testa och förbättra innan idén presenteras för marknaden.