Kontorens nedläggning är en del i en effektiviseringsprocess som startade för ett år sedan då Telia Sonera gick över från fast till mobil och IP-telefoni.
- Vi kan inte ha högre kostnader än våra konkurrenter och när vi gjorde rationaliseringar för ett år sedan såg vi att det gick att effektivisera verksamheten, säger Telia Soneras presschef Maria Hillberg.
Effektiviseringarna går bland annat ut på att fördela samtal mellan större grupper och starta en "callback funktion" som gör de anställda överflödiga.
Unionen har protesterat mot nedläggningen av kundtjänsterna som man menar är specialiserade och har personal med hög kompetens och låg personalomsättning.
- Kundtjänsterna har presenterat ett bra resultat i år och är dessutom specialiserade på fakturering vilket inte går att ersätta med en automatisk växel, säger Berith Westman.
En arbetstagarkonsult har anlitats för att gå igenom organisationen och dess upplägg.
- Vår farhåga är att andra kundtjänster kommer att få en större arbetsbörda om kontoren i Gävle och Uddevalla läggs ned, men det får utredningen utvisa.
Förhandlingarna startade förra veckan. De anställda kommer att få en uppsägningstid på minst sex månader och de som anses ha tillräckliga kvalifikationer kommer att erbjudas en tjänst i Telias butiker.