Strax innan isländska Kaupthing gick i konkurs, ringde en unionenmedlem upp den svenska filialen och bad om att få avsluta sitt sparkonto
- Varför då? blev svaret från den häpna banktjänstemannen.
- Ja, man blir ju lite orolig när man ser att hela staten Island kan kånka.
- Jag tror inte det är så farligt som de säger i alla fall, svarade bankkvinnan.
- Vad menar du nu? Vet du något som jag inte vet?
- Vi har fortfarande både fruktkorg och massage, så så illa kan det ju inte vara, blev svaret.
Även om historien är lite lustig, med tanke på att den isländska banken faktiskt gick i konkurs nästföljande arbetsdag, så vittnar banktjänstemannens resonemang om hur det mänskliga psyket fungerar. Först när fruktkorgen försvinner är jobbet i fara.
Att dra in på utgifter som kanske verkar onödiga, som exempelvis fri massage, julfest eller fruktkorg, kan ge de anställda en signal om att företaget är i allvarlig kris med följden att de duktigaste medarbetarna flyr fältet och söker sig till andra jobb och de som blir kvar presterar sämre.
- Om företaget inte är i så allvarlig kris att det är absolut nödvändigt att ställa in firmafesten, utan bara satte sparkniven i den för att den verkade mest umbärlig, så har ledningen satt igång en olycklig kedjereaktion, och det uppfattas som att skeppet är på väg att sjunka, säger Anders Drejer, professor i strategi och ledning på Handelshögskolan i Århus, enligt Ny Teknik.