En egenföretagare, som är medlem i Unionen, berättar att han slarvat och skrivit på papper från European City Guide. Han uppfattade det som att hans företag skulle vara med i en tidning. Det var svårt att riktigt förstå, för texten i det finstilta var så liten och den var på engelska.
- Det är skrattretande löjligt att jag skrev på. Värdet av den där katalogen är noll för mig. Den är på engelska och ingen av mina tänkbara kunder har tillgång till den, säger han.
Han vill inte framträda med namn för att inte framstå som lurad och blåst.
Företaget har skickat en katalog och en cd-skiva med uppgifter om olika företag till honom. Hans företag har dessutom hamnat i fel bransch.
European City Guide har skickat en räkning på nästan 10 000 kronor. Unionens råd till honom var att han skulle skicka ett brev med en begäran om att kontraktet ska sägas upp och att han ska förklara att han inte tänker betala. Företaget svarade med att visa att de har hans namnunderskrift. Nu är egenföretagaren orolig för att European City Guide ska kräva honom på pengar och att de ska stämma honom i domstol. Han vet inte riktigt vad hans ska ta sig till.
Charlotte Permin-Fager är vd för Unionen Egenföretagare. Hennes råd är att läsa allt noga innan man skriver på något. Den som är osäker borde kontakta Unionens jurister innan han eller hon skriver på några papper, tycker hon.
Christer Örnberg är jurist hos Unionen. Han säger att det kan vara svårt att ta sig ur ett påskrivet avtal. Rent juridiskt är ett sådant avtal bindande. Till skillnad från privatpersoner har inte företag någon ångerrätt.
- Jag tycker att den som råkat ut för ett oseriöst företag ska reklamera och bestrida fakturan och hoppas att blufföretaget nöjer sig med det, säger Christer Örnberg.
Både Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket, och Svensk Handel är inne på samma linje. De är dessutom betydligt mer optimistiska när det gäller att slippa betala dyra räkningar från European City Guide.
Johan Rydberg, jurist hos Konsument Europa, tycker att det är utstuderat att som European City Guide försöka tjäna pengar på människors misstag. Han brukar bland annat råda dem som råkat ut för det spanska företaget att förklara att de har gjort ett misstag. Dessutom råder han dem att bestrida alla fakturor.
- Vi har sett olika hot om domstol. Än så länge har European City Guide inte förverkligat hoten. Om ett sådant mål skulle hamna i domstol är det sannolikt att domstolen skulle anse att European City Guides agerande är vilseledande särskilt med tanke på att det är så många som gjort samma misstag, säger Johan Rydberg.
Dick Malmlund, säkerhetschef hos Svensk Handel, betecknar European City Guide som det värsta utländska blufföretaget. Svensk Handel får varje dag mellan 50 och 70 klagomål på det spanska företaget och antalet ökar.
- De som följer våra råd har hittills sluppit betala något till European City Guide. Det gäller att vara konsekvent och bestrida deras fakturor, säger han.
Svensk Handel har en varningslista på sin hemsida. Där finns en förteckning över kända oseriösa företag och råd för den som råkat illa ut.
Dick Malmlund berättar att European City Guide utvecklat sin verksamhet. Förutom försäljning av annonser i tryckta publikationer och på Internet försöker det spanska företaget lura på företag olika tjänster som att skydda domännamn, skydd av varumärke och spärrtjänster mot oseriösa företag.