Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Småföretagare luras av katalogbluff

Spanska European City Guide lurar på småföretagare dyra annonser i en katalog. Priset är nästan 30 000 kronor under tre år. Svensk Handel får mellan 50 och 70 klagomål om dagen på det spanska företaget.
Göran Jacobsson Publicerad
European City Guide erbjuder annonser för 30 000 kronor.

En egenföretagare, som är medlem i Unionen, berättar att han slarvat och skrivit på papper från European City Guide. Han uppfattade det som att hans företag skulle vara med i en tidning. Det var svårt att riktigt förstå, för texten i det finstilta var så liten och den var på engelska.

- Det är skrattretande löjligt att jag skrev på. Värdet av den där katalogen är noll för mig. Den är på engelska och ingen av mina tänkbara kunder har tillgång till den, säger han.

Han vill inte framträda med namn för att inte framstå som lurad och blåst.

Företaget har skickat en katalog och en cd-skiva med uppgifter om olika företag till honom. Hans företag har dessutom hamnat i fel bransch.

European City Guide har skickat en räkning på nästan 10 000 kronor. Unionens råd till honom var att han skulle skicka ett brev med en begäran om att kontraktet ska sägas upp och att han ska förklara att han inte tänker betala. Företaget svarade med att visa att de har hans namnunderskrift. Nu är egenföretagaren orolig för att European City Guide ska kräva honom på pengar och att de ska stämma honom i domstol. Han vet inte riktigt vad hans ska ta sig till.

Charlotte Permin-Fager är vd för Unionen Egenföretagare. Hennes råd är att läsa allt noga innan man skriver på något. Den som är osäker borde kontakta Unionens jurister innan han eller hon skriver på några papper, tycker hon.

Christer Örnberg är jurist hos Unionen. Han säger att det kan vara svårt att ta sig ur ett påskrivet avtal. Rent juridiskt är ett sådant avtal bindande. Till skillnad från privatpersoner har inte företag någon ångerrätt.

- Jag tycker att den som råkat ut för ett oseriöst företag ska reklamera och bestrida fakturan och hoppas att blufföretaget nöjer sig med det, säger Christer Örnberg.

Både Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket, och Svensk Handel är inne på samma linje. De är dessutom betydligt mer optimistiska när det gäller att slippa betala dyra räkningar från European City Guide.

Johan Rydberg, jurist hos Konsument Europa, tycker att det är utstuderat att som European City Guide försöka tjäna pengar på människors misstag. Han brukar bland annat råda dem som råkat ut för det spanska företaget att förklara att de har gjort ett misstag. Dessutom råder han dem att bestrida alla fakturor.

- Vi har sett olika hot om domstol. Än så länge har European City Guide inte förverkligat hoten. Om ett sådant mål skulle hamna i domstol är det sannolikt att domstolen skulle anse att European City Guides agerande är vilseledande särskilt med tanke på att det är så många som gjort samma misstag, säger Johan Rydberg.

Dick Malmlund, säkerhetschef hos Svensk Handel, betecknar European City Guide som det värsta utländska blufföretaget. Svensk Handel får varje dag mellan 50 och 70 klagomål på det spanska företaget och antalet ökar.

- De som följer våra råd har hittills sluppit betala något till European City Guide. Det gäller att vara konsekvent och bestrida deras fakturor, säger han.

Svensk Handel har en varningslista på sin hemsida. Där finns en förteckning över kända oseriösa företag och råd för den som råkat illa ut.

Dick Malmlund berättar att European City Guide utvecklat sin verksamhet. Förutom försäljning av annonser i tryckta publikationer och på Internet försöker det spanska företaget lura på företag olika tjänster som att skydda domännamn, skydd av varumärke och spärrtjänster mot oseriösa företag.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.