Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

HTF:are kräver flygbolag på lön

I våras gick flygbolaget Fly Me i konkurs. Ett par hundra anställda blev utan jobb och 50 000 resenärer stod plötsligt utan biljett. Samtidigt erbjöds ett 20-tal nyckelpersoner nya anställningar i ett rekonstruerat företag. Men ännu har ingen lön betalats ut. Och det är oklart om det nya bolaget ens existerar.
Publicerad
HTF driver talan för en medlem som nu tröttnat på att vänta på sin lön. Redan i april skrev medlemmen under ett nytt anställningsavtal, med samma villkor som han hade haft i Fly Me.
- Det är en rätt ansenlig summa vi kräver. Man kan inte säga exakt hur mycket eftersom det löper på dag för dag. Men det är mer än en månadslön, så mycket är klart, säger Mark Dalling, HTF-ombudsman i Göteborg.
De som skrev under de nya anställningsavtalen har väntat i sju månader på lön och konkreta arbetsuppgifter.
- Jag anser att medlemmen har jobbat under de här månaderna. Man kan utföra saker i det administrativa ledet innan det går till handling. Om det sker hemma eller i de lokaler som företaget har spelar ingen roll, säger Mark Dalling.
När Fly Me försattes i konkurs i mars i år dök det genast upp intressenter som var villiga att ta över varumärket. En västsvensk affärsman, som påstås företräda flera tunga investerare skrev under de nya anställningsavtalen för Fly Me AB, som skulle vara ett nytt bolagsnamn. Men enligt Göteborgs-Posten har Bolagsverket inte fått in uppgifter om något namnbyte.
Det verkar vara en riktig soppa?
- Ha ha, ja du. Det verkar det. Jag kan inte säga mer för jag känner inte till mer. Ärendet har skickats till våra jurister, säger Mark Dalling.

LINDA SVENSSON



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.