Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket ska förändras - men hur?

TCO-facken inleder ett gemensamt förändringsarbete för att göra facket mer modernt. Satsningen beräknas kosta 40 miljoner kronor för två år.
Publicerad
Sju av tio anser att facket behövs på arbetsmarknaden. Men bara tre av tio anser sig behöva facket för egen del och endast fyra av tio värdesätter de fackliga organisationernas roll i samhället. Det visar en enkät som TCO låtit göra. Till detta kommer att allt färre är med i facket.
Detta oroar TCO-förbunden som nu gör gemensam sak för att modernisera verksamheten. I dag fredag presenterades satsningen.
- Det här är ett långsiktigt arbete, som vi inte vet exakt var det slutar. Men utgångspunkten är självkritisk, vi har inte lyckats ta de fackliga idéerna in i samtiden, sade Sture Nordh.
Nio reklamfilmer i utvalda reklamtevekanaler ingår i satsningen. De ska visas intensivt under tre veckor. Liksom en hemsida som vänder sig till den yngre allmänheten, vilka kan skriva in direkta synpunkter och frågor. Förbunden räknar med hundratusentals synpunkter som ska ligga till grund för förbundens förändringsarbete.
- Det handlar inte bara om att förändra bilden av fackförbunden. Vi måste vara beredda på att ompröva oss själva och förflytta våra positioner, sade Anna-Karin Eklund från Vårdförbundet.
Utmaningarna gäller bland annat hur man ska stödja och hjälpa de allt fler som inte har fast anställning. Cecilia Fahlberg från HTF underströk att Unionen inte ska vara främmande för några förändringar, inklusive att ytterligare pressa ner medlemsavgiften.
Satsningen kommer att kosta 20 miljoner kronor i år, och enligt Sture Nordh gissningsvis lika mycket nästa år. Det är en tiondel av en månadsavgift från varje medlem, räknade ST:s ordförande Annette Carnhede ut.
Sture Nordh konstaterade att detta är första gången i historien som förbunden gör en gemensam satsning där de ställer gemensamma resurser och personal till förfogande.
- Projektet är också unikt i den meningen att vi inte vet vilka förändringar det kommer att leda till. För första gången har vi satt igång en process som vi inte vet hur den ska sluta, sade Sture Nordh.

THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.