Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

PTK tackar ja till samtal om nytt Saltsjöbadsavtal

Svenskt Näringsliv vill diskutera konfliktreglerna och lagen om anställningsskydd. Men mycket talar för att PTK kommer att ha en egen agenda.
Publicerad
Svenskt Näringsliv har bjudit in både LO och PTK till överläggningar om det så kallade Saltsjöbadsavtalet från 1938. Enligt arbetsgivarna krävs en modernisering; bland annat ifrågasätter man konfliktreglerna, och menar att det råder en obalans mellan fack och arbetsgivare.
PTK har beslutat att tacka ja till inbjudan. Nu ska PTK:s förhandlingschefsgrupp lägga fram förslag till inriktning av samtalen.
- Det är viktigt att vi bestämmer vilka frågor vi vill lyfta in i diskussionen, så att det inte bara sker på Svenskt Näringslivs eller LO:s villkor, säger Lars-Bonny Ramstedt, Sifs förhandlingschef och ordförande för förhandlingschefsgruppen.
Än så länge är inga beslut fattade, men själv har Lars-Bonny Ramstedt två förslag som han anser att PTK bör föra fram. Det gäller dels förbättrade rehabiliteringsinsatser för långtidssjukskrivna, dels omställningsstöd.
- Regeringen har avvecklat vuxenutbildningen. Det här kommer att bli ett jätteproblem. Med det omvandlingstryck som företagen lever under kommer många att ställas in för stora förändringar. Då krävs det ordentliga insatser för att våra medlemmar ska komma igen, säger Lars-Bonny Ramstedt
Han kan inte helt utesluta att det kan finnas delar av konflikträtten som kan komma att omprövas, men anser att arbetsgivarnas tonläge har varit onödigt högt.
- Det är bara demagogi. Vi har inte konfliktat på nästan 20 år, ändå hojtar man fortfarande. Och inte ens teknikarbetsgivarna tycker att det är något problem med Las.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.