Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Före detta Sifanställd startar "lightfack"

Cristian Sjövind har kommit fram till att det inte passar alla att vara med i facket. Nu drar han igång ett privat lågprisalternativ.
Publicerad
Cristian Sjövind är noga med att hans nystartade företag Jobb & Liv inte kommer att fungera som en traditionell fackförening. För 59 kronor i månaden ska abonnenterna erbjudas rådgivning i arbetsrättsliga frågor och rabatt på inkomstförsäkring och utbildningar inom karriärutveckling. Däremot kommer Jobb & Liv exempelvis inte att kunna företräda sina medlemmar i kollektiva förhandlingar, exempelvis löne- eller uppsägningsförhandlingar.
- Men vi kan alltid företräda individen i exempelvis diskrimineringsärenden, säger Cristian Sjövind.
Det "billiga, moderna och partipolitiskt obundna alternativet till facket" heter det om Jobb & Liv på den egna hemsidan. Det är just alternativ företaget ska vara, säger Cristian Sjövind.
- Nej, vi är inget fackförbund, vi vill tillhandahålla något annat. Våra medlemmar har inte så stort behov av kollektiva tryggheter. Många är inte med i facket, utan bara i a-kassan. För dem kan det här vara ett alternativ.
Jobb och Livs huvudtjänst kommer att vara den juridiska rådgivningen, som ska upphandlas från en juristfirma. Det motsvarar ungefär den rådgivning som Sif står för via e-post och telefon. Skulle ett ärende leda till en rättslig tvist kan medlemmen få hjälp att driva saken. Till skillnad från en medlem i ett traditionellt fack skulle dock Jobb & Livs medlem själv få stå för de eventuella kostnaderna.
Inspirationen till företaget har Cristian Sjövind hämtat på andra sidan sundet, från danska Job og liv, men han har också egna erfarenheter från arbetet på Sif i bagaget.
Vad tycker dina tidigare kollegor på Sif att du startar eget?
- De som jag har en privat relation till tycker att det är roligt för min skull. Men vad Sif tycker vet jag inte.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.