Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lyckad satsning på specialstål säkrar jobben i Avesta

Vid Avesta Jernverk är framtidstron stark sedan ägaren Outokumpu beslutat investera fem miljarder för att utöka produktionen.
Publicerad
- Det här betyder mycket för hela Avesta, säger Sifklubbens ordförande Annica Larsson.
Annat var det för några år sedan då ett hundratal anställda blev uppsagda på grund av minskad efterfrågan.
- Då såg det mörkt ut. Också för att Outokumpu gjorde en enorm satsning på det nya stora stålverket i Torneå där man producerar stora mängder av vanligt rostfritt stål, säger Annica Larsson.
I det läget insåg ledningen och facken i Avesta att man måste hitta på något för att överleva. Man beslöt att satsa mer på produktionen av specialstål. Bland annat på två meter breda band av det så kallade duplexstålet, som används när man exempelvis bygger rör, tankar och broar.
Enligt Annica Larsson är duplexstålet mer korrosionshärdigt och hållbart än vanligt stål, liksom lättare och tunnare.
- I och med det spar man mycket material och kunden spar pengar, säger Annica Larsson
- Och efterfrågan på specialstål har vuxit snabbare än på det vanliga stålet.
Outokompos satsning innebär att tillverkningen av specialstål i Avesta mer än fördubblas, till 650 000 ton per år. För att klara det kommer ett hundratal personer att anställas.
- Det blir också mycket omkring. Först kommer många att få jobb med att bygga den nya fabriken. Sedan kommer också många entreprenörer att behövas.

ANITA TÄPP






Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.