Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SVT:s Sifbas kräver tuffare tag mot utnyttjande av unga

På samma sätt som LO-facken jagat industrier som utnyttjat utländsk arbetskraft borde Sif agera mot medieföretag som utnyttjar unga, anser Tommy Eklund, Sifklubbsordförande på SVT.
Publicerad
Ett tiotal ungdomar flögs in för att arbeta under den tevesända Victoriadagen. Enligt Tommy Eklund var deras arbetsdag 15-16 timmar lång. Ersättning, men inte kollektivavtalad lön, fick de först i efterhand.
Även vid inspelningen av "Stjärnorna på slottet" ska praktikanter ha utnyttjats, enligt Tommy Eklund. I Expressen förnekas dock detta av produktionsbolaget Meter Television, som stod för inspelningen av "Stjärnorna på slottet". Produktionsbolaget Eyeworks, som hade hand om Victoriadagen, bekräftar däremot att man använt sig av ungdomar.
- Praktikanter ska man ha i en produktion i syfte att de ska lära sig och utföra arbetet under en handledare. Men här annonserar man efter praktikanter för att få gratis arbetskraft. Därför är det likvärdigt med svart arbetskraft, säger Tommy Eklund.
Officiellt användes ungdomarna som passare på Victoriadagen, det vill säga medhjälpare till fotograferna, men enligt Tommy Eklund fungerade åtminstone en del av dem också som fotografer.
- De hade 14 kameror igång, men bara 4 ordinarie fotografer. På det här sättet dumpar man villkoren.
Sifklubben ska nu ta upp frågan med SVT:s ledning för att försöka förhindra att detta upprepas. Vad det handlar om är att sätta press på de produktionsbolag som SVT anlitar.
I sin policy har SVT numera inskrivet att produktionsbolagen ska ha kollektivavtal. Det är, enligt Tommy Eklund, ett resultat av fackets arbete. Facket har också sett till att alla praktikanter på SVT har en handledare.
Men Tommy Eklund vill även att Sif ska agera kraftigare som förbund.
- Hade det här varit ett LO-fack hade det stormat ordentligt. Här handlar det om unga människor som utnyttjas, säger Tommy Eklund som gör en jämförelse med hur LO-fack agerat för att tvinga fram bättre villkor när utländsk arbetskraft jobbat för låga löner och med usla villkor inom industrin och byggsektorn.
- Jag hoppas att Sif jagar på dem. Sådana här produktionsbolag har också sitt renommé att tänka på. Vi vill att de produktionsbolag som SVT anlitar ska ha sjysta villkor.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.