Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fler IT-företag skaffar avtal

Hittills i år har ett 30-tal IT-företag tecknat kollektivavtal med Sif. Det är bara tio färre än under hela fjolåret.<br />
Publicerad
Orsaken till framgången är en kombination av Sifs egen satsning på att få till nya avtal och det nya systemet för tjänstepensionen ITP, tror Åsa Erba-Stenhammar, ansvarig för IT-avtalet på Sifs förhandlingsavdelning.
Det tidigare ITP-systemet anses ha avhållit arbetsgivare från att teckna avtal, bland annat på grund av att det ansågs svårt att kostnadsberäkna.
- Proppen har gått ur, men utan avdelningarnas arbete hade det aldrig gått, konstaterar Åsa Erba-Stenhammar.
Ytterligare en anledning till företagens intresse för avtal kan vara uppsvinget för branschen. I det läget kan avtalet fungera som en konkurrensfördel. För de anställda innebär avtal en trygghet och skydd i sämre tider.
- Det är en strid på kniven om kompetens. Man vill visa att man har en långsiktig satsning på personalen. Vi märker hur medlemmar som ska byta jobb ringer oss för att kolla om det finns avtal.
En av Sifs stora framgångar under våren var avtalet med IT-företaget IFS med 800 anställda. Närmast i kö för Sif att bearbeta ligger nu IFS konkurrenter.
- Strategiskt satsar vi på stora företag. Vi försöker jobba oss uppifrån och ned, säger Åsa Erba-Stenhammar.
Fortfarande finns mycket kvar att göra. IT-branschen har lägst organisationsgrad av alla Sifs branscher. 71 procent av Sifs medlemmar inom IT-branschen jobbar på företag med avtal, jämfört med 82 procent för Sif som helhet.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.