Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket ser alkolås som en förhandlingsfråga

NCC inför alkolås i sina fordon. Tanken är att öka säkerheten genom att minimera risken att någon kör rattonykter. Samtidigt riktas kritik från fackligt håll om att förslaget inte har förhandlats.<br />
Publicerad
Byggföretaget NCC inför alkolås i sina nya fordon. På sikt kommer detta att gälla samtliga motorfordon inom företaget och man hoppas även att de nya reglerna så småningom ska införas hos underleverantörer. Enligt Hans Säll, personalchef på NCC Roads, är man först ut bland byggföretagen i Sverige med den nya policyn. Tanken är att öka säkerheten, men också att värna om företagets varumärke.
- Om en enda förare i en bil med NCC-logga är inblandad i en alkoholrelaterad trafikolycka solkar det vårt varumärke, säger Hans Säll
Har ni förankrat detta bland anställda och hos facket?
- Vi har inte direkt haft några mbl-förhandlingar om det här, men fackliga företrädare har varit informerade och jag har inte hört en enda negativ åsikt - tvärtom.
Enligt Rickard Levin, ombudsman på Sif Stockholm, borde de nya reglerna ha förhandlats enligt medbestämmandelagen.
- Även om det inte är principiellt fel med alkolås i tjänstefordon, så borde en så här viktig fråga ha förhandlats med facket.
Rickard Levin är också tveksam till om man verkligen har informerat fackliga företrädare.
- Man kan möjligen ha gjort det hos LO-anslutna, men Sifs fackklubb har inte informerats och det här kommer troligen att röra även Sifmedlemmar, som till exempel servicetekniker och arbetsledare.

ANNE-LI LEHNBERG


Fakta/Alkolås

Alkolås i fordon består av en alkometer försedd med en startspärr. Föraren blåser i munstycket och om utandningsluften överstiger lagstadgad gräns bryts strömmen till antingen startmotorn, bränslepumpen eller tändningen. Ett alkolås med god kvalitet ska känna av att det är en människa som blåser och inte till exempel en pump. Kritik har riktats mot billigare alkolås som inte är tillförlitliga. Låsen känner enbart av alkohol och inte andra droger.

Källa: Motormännens helnykterhetsförbund, www.mhf.se

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.