- Jag ångrar inte att vi inledde samarbetet med Sif, säger Kentors vd Anssi Atterby. Vi hade inte kollektivavtal då. Vi har i tjugo års tid inte haft nåt tryck på oss från medarbetarna. Men det finns tillfällen då vi inte fått vara med.
Ett exempel är TCO, som förra året inte förlängde sitt samarbete med Kentor därför att bolaget saknade kollektivavtal. Kentor hade gjort en kartläggning av TCO:s e-postsystem Lotus Notes och låg bra till för att få bygga om detta till Microsoft Outlook.
-Det visade sig att de inte hade kollektivavtal. De var under press från Sif. Därför avbröt vi samarbetet och tog in en annan leverantör, berättar TCO:s administrative chef Nelson de Macedo.
-Kanske var det bra att Sif knuffade oss över kanten. Ja, det är nog en vinst för oss, bekräftar Kentors Anssi Atterby.
Kentor har ett ramavtal med Ericsson men var trots det nyligen nära att bli blåsta på ett kontrakt därför att lokala facket krävde kollektivavtal. Problemet löste sig så fort fackklubbarna fick klart för sig att kollektivavtal med Almega var tecknat.
Kentor blev 2001 guldpartner till Microsoft inom e-handelslösningar. På företagets hemsida uppges att 94 procent av kunderna är nöjda, enligt en oberoende undersökning våren 2005. Målsättningen är ännu högre - hundra procent nöjda kunder!
Hur rimmar det med Sif-fiaskot?
- Det känns inte bra. 94 procent nöjda kunder är dock en väldigt hög siffra, säger Anssi Atterby.
Men Sif är inte den enda missnöjda kunden inom facket. För tre år sen beställde SKTF:s IT-avdelning en utredning om att rationalisera driften. Jobbet försenades därför att Kentors konsult blev sjuk och inte ersattes i tid. Ingen i SKTF vill i dag prata om händelsen, av sekretesskäl. Men kritik av kostnaden finns och anonymt säger en källa till Siftidningen: "Egentligen tycker jag att det är viktigt att branschen får reda på hur de arbetar".
BJÖRN ÖIJER