MedWind, systemstödet för förbundets medlemsregister, ansågs vara ett malätet lapptäcke. Systemet underhölls inte längre av Microsoft. Sif var därmed beroende av en handfull konsulters kompetens. Dessutom saknade organisationen ett ärende- och dokumenthanteringssystem.
När Sifs verkställande ledning duckade för de stigande kostnaderna och bröt kontraktet med IT-leverantören Kentor gällde det att rädda både ansiktet och allt det arbete som lagts ner under två år.
-Tack vare den gedigna och tydliga kravspecifikationen som stora delar av verksamheten varit involverad i så kunde vi redan under förstudien upptäcka att det bästa var att avbryta samarbetet. Det är naturligtvis bättre att upptäcka det nu än i en senare fas av projektet, meddelade stabschefen Kerstin Christopherson 18 september.
Därefter följde i rask takt, vecka efter vecka, uppmuntrande information på intranätet: "Spårbyte för verksamhetssystemet", "Nedlagt arbete är inte förgäves" och "MedWind - nu ännu mer Wind i seglen!!!" Plötsligt var det möjligt att på egen hand (Sifs IT-enhet) modernisera den tidigare så hopplöst föråldrade databasen och bygga ut den med nya funktioner. Efter en uppgradering av den grundläggande systemarkitekturen har datasystemen snabbats upp med 80 procent i snitt. Svarstiderna i medlemsregistret har mer än halverats. Och broar byggs nu mellan MedWind, telefoni och webb.
Att inleda en ny stor IT-upphandling finns det inte tid till, eftersom samgåendet med HTF tar stora resurser i anspråk under hela 2007.
Hur mycket arbetstid som över hundra anställda lagt ner på att modernisera verksamhetssystemet är svårt att uppskatta. Ytterligare ett konsultföretag har varit inblandat. IRM fick betalt för att rigga själva upphandlingen.
-Vi gjorde ett gediget arbete. Vi har lärt oss massor. Nu kan vi öka effektiviteten i våra befintliga system, konstaterar Kerstin Christopherson.
BJÖRN ÖIJER
I morgon: Kentor drog längsta strået