Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Avskedad för alkoholproblem fall i AD

Får en arbetsgivare avskeda en anställd för att denne åkt fast för rattfylla och blivit av med körkortet men ändå tar bilen till jobbet? Det får AD ta ställning till sedan Sif stämt Emmaboda glas.<br />
Publicerad
Den medelålders man som stämningen i Arbetsdomstolen, AD, gäller var anställd hos fönstertillverkaren i nära tjugo år.
En lördag förra hösten greps han med 1,54 promille alkohol i blodet och blev genast av med körkortet.
Enligt stämningsansökan kände han sedan en sådan ånger att han inte genast kunde förmå sig att berätta om vad som hänt, vare sig för hustrun eller sin chef.
I ett försök att hålla skenet uppe tog han därför ändå bilen till jobbet under den nästkommande veckan.
Men sedan hans chef blivit informerad av polisen ombads mannen lämna ifrån sig sina nycklar till arbetet och åka hem.
Snart avskedades han, med motiveringen
att han kört rattfull, kört bil utan körkort, inte informerat arbetsgivaren och inte kunde utföra sina arbetsuppgifter utan körkortet.
Han tvingades lämna sin anställning i november förra året.
Sif anser att den avskedade mannen inte fått tillräcklig hjälp med sitt sjukdomspräglade alkoholmissbruk och att han kan sköta sitt arbete utan körkort.
Men oavsett det håller inte arbetsgivarens motiv ens för en saklig uppsägning av mannen, hävdar förbundet.
I stämningsansökan yrkar Sif därför på att AD, om det visar sig att avskedandet skett utan att det ens funnits saklig grund för uppsägning, ska ogiltigförklara avskedandet och se till att arbetsgivaren får betala ett skadestånd på 150 000 kronor.
Om domstolen anser att avskedandet skett trots att det bara funnits grund för uppsägning kräver förbundet att mannen får ett allmänt skadestånd på 70 000 kronor och ekonomiskt skadestånd som motsvarar sex månadslöner inklusive semesterersättning, drygt 226 000 kronor.
Huvudförhandlingen i AD hålls i dag tisdag.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.