Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket varnar för kompetensbrist på Volvo PV

Uppemot tusen jobb ska bort på Volvo genom frivilliga uppgörelser. Men blir det för många äldre som slutar kan det vara negativt för företaget, varnar Sifklubbens ordförande Lennart Thörnblom.<br />
Publicerad
I fjol gjorde Volvo PV en bra vinst. Det hjälper dock inte mot nedskärningarna.
- I år har det varit betydligt tuffare. Volymerna har gått ned ordentligt, säger presschefen Lennart Ström.
Enligt Lennart Ström är det framför allt de som är 55 och äldre som det kommer att handla om när företaget ska göra sig av med kanske så många som tusen anställda. Avsikten är att neddragningarna ska ske på frivillig väg, genom erbjudande om avgångsvederlag och pensionslösningar.
Sifs Lennart Thörnblom tycker i och för sig att frivilliga uppgörelser av det här slaget är bättre än uppsägningar av arbetsbrist, men varnar ändå för riskerna.
- Man kan tappa väldigt mycket kompetens och erfarenhet. Dessutom är det ofta dem vi bäst behöver som slutar, det är de som har lättast att få nya jobb.
Lennart Thörnblom tror inte att erbjudandet om avgångsvederlag kommer att begränsa sig till äldre anställda.
- Man måste ha en lösning som gynnar samtliga på sikt. Annars kan man vara farligt ute. Vi måste ha kompetens både i form av människor med färsk kunskap och människor med erfarenhet.
Frågan är vilka konsekvenser neddragningen får för de anställda som blir kvar, påpekar Lennart Thörnblom.
- De här tusen människorna har gjort något. Vart tar deras arbetsuppgifter vägen? Vi kan inte belastas mer. Man kan inte använda människor som robotar.
Uppenbarligen har företagets ledning en annan åsikt. Till Dagens Industri säger vd:n Fredrik Arp att man "kommer att tvingas göra fler bilar med färre personer".
Volvo PV har i dag 19 000 anställda i Sverige.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.