Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Specialisering kan ge funktionshindrade jobb

- Att ha ett funktionshinder betyder inte att man är oförmögen att arbeta, även om många tror det, säger läkaren Claes Hulting.<br />Själv startade han en klinik för ryggmärgsskadade sedan en olycka gjort honom förlamad.
Publicerad
- Många arbetsgivare är rädda för ökade kostnader i form av sjukpenning vid anställning av en funktionshindrad. Så behöver det verkligen inte vara, säger Claes Hulting, nu verksam vid Spinalis-kliniken på Karolinska institutet.
Han var tidigare narkosläkare. Men 1984 dök han och slog huvudet i en sten, bröt nacken och blev rullstolsbunden. Han visste inte om han kunde komma tillbaka till arbetet som narkosläkare igen, men bestämde sig för att inte ge upp. Då startade han kliniken.
- Mitt bästa råd till funktionshindrade som söker jobb är att nischa sig. Att vara jättebra på det man håller på med, så att man verkligen behövs. Då är det lättast att få jobb, säger han.
Peter Lagerblad som är ordförande för Samhall AB är förvånad över att den här frågan inte är mer central idag.
- Alla borde ha rätt till att få arbeta. Det är viktigt för alla att tjäna sina egna pengar, ha ett arbete att gå till och främst att få känna sig delaktiga i samhället, säger han.
Samhall är det största företaget i Sverige som arbetar med utveckling genom arbete för personer med ett funktionshinder.
- Den stora oron för många idag är att hamna utanför systemet. Vår uppgift är att göra behov till efterfrågan, säger Birgitta Böhlin, VD för Samhall AB.

ANN-ELIE HANSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.