Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Anmäler gym för diskriminering

När Ametist Azordegan blev instruerad att inte försöka värva romer till gymmet i Kista blev hon arg och protesterade. Det kostade henne jobbet.
Publicerad
Ametist Azordegan var inhyrd till World Class i Kista som medlemsvärvare. Tanken var att hon skulle arbeta där i tre veckor, men redan efter en och en halv dag på arbetet fick hon veta att hon inte var önskvärd. Svårt att ta instruktioner, svårt att lyssna och inte bra på att samarbeta angavs som skäl. Anledningen var att hon vid ett tillfälle försökt värva romer som hon stötte på i Kista galleria till gymmet. Kollegan som var med uppmanade henne att inte göra det, eftersom romer, enligt hans sätt att se det, var tjuvar och opålitliga. Ametist Azordegan förklarade att hon inte ställde upp på resonemanget. Vid nästa jobbtillfälle fick hon veta att hon inte var önskvärd.
- Jag tyckte det var fel att utesluta en folkgrupp, säger hon.
Uthyrningsfirman hon jobbar hos gav henne sitt stöd och förklarade att de sagt upp sitt avtal med World Class. Men först skulle någon annan avsluta hennes uppdrag på tre veckor.
I samband med att hon tvingades sluta hos World Class anmälde hon gymmet till Diskrimineringsombudsmannen. Enligt DO kan det bli svårt att vidta rättsliga åtgärder mot gymmet eftersom det inte är en enskild person som har drabbats, men man har begärt in ett yttrande.
Eftersom anställningen i Kista avslutades i förtid kan det bli så att Ametist Azordegan inte får den ersättning hon har rätt till. Uthyrningsfirman, som huvudsakligen anlitar studenter för extrajobb, betalar lön per uppdrag.
- Det mest mänskliga uthyrningsfirman kan göra är att betala för den här tiden jag skulle ha arbetat. Jag har mått jättedåligt och blivit kränkt. Varför skulle jag inte få ersättning? Jag har ju rätt till det.
Ännu vet Ametist inte om uthyrningsfirman har för avsikt att betala eller inte.
- Jag tror inte det, men jag kan ju upptäcka den 25:e att jag har fått betalt.
I veckan ska hon träffa sin Sifomudsman för att diskutera hur man går vidare med uppsägningen från World Class. Eftersom gymmet inte var arbetsgivare kan man inte driva en process mot dem. Däremot skulle uthyrningsfirman kunna ställas till svars.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.